Een minder goede leraar voor de klas heeft veel meer invloed op de kwaliteit van het onderwijs, dan de grootte van een klas. Dat schrijft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in een reactie op de uitslag van een enquête van onderzoeksbureau ITS die in opdracht van de Algemene Onderwijsbond (AOb) in samenwerking met RTL Nieuws werd uitgevoerd.
Uit de enquête blijkt dat bomvolle klassen van 30 leerlingen of meer, normaal zijn geworden. En daar zouden met name kinderen die extra aandacht nodig hebben de dupe van worden.
'Cijfers zeggen niet alles'
“Uit dit onderzoek blijkt dat de gemiddelde klassengrootte redelijk stabiel is en extreem grote klassen een uitzondering zijn”, schrijft een woordvoerder van het ministerie. “En daarbij zeggen cijfers over hoe groot klassen zijn niet alles. Zo kiezen middelbare scholen er soms voor om sommige lessen in ‘collegesetting’ te geven – dat kan soms prima met 60 leerlingen of meer – en praktijkvakken juist kleinschalig te halen met minder leerlingen.”
Ook stelt het ministerie dat de klassensamenstelling afhankelijk is van veel dingen: hoeveel leraren de school heeft, hoeveel zorgleerlingen maar ook hoeveel excellente leerlingen. En daarbij is het vaak ook zo dat een grote klas meerdere leerkrachten heeft.
Hidde Nota
7-10-2015Inderdaad nutteloos zo' n onderzoek. Aandacht geven aan de gewone leerling lijdt hier onder, de grootste schreeuwers eisen veel aandacht op ten koste van, nog maar niet te spreken over de rugzakleerlingen die niet deskundig kunnen worden begeleid.
Wat is trouwens een minder goede leraar? Wie bepaalt dat, zeker ouders met frustraties van vroeger?
Joke de Bruijn
8-10-2013Wordt er in onderzoeken niet steeds gebagatelliseerd als het over het basisonderwijs gaat? Fulltime leerkrachten in het basisonderwijs - zelfs al is er extra hulp - werken 5! dagen per week met zo'n grote groep van heel diverse leerlingen. Zij hebben de taak de leerlingen 'uit te kristalliseren' voor het voortgezet onderwijs met een enorm pak aan administratie die er naast het lesgeven nog bijkomt.
Rob Mulders
8-10-2013Wordt er ook wel eens aan de gemiddelde leerling gedacht in zo'n klas? Die sneeuwt onder en heeft nauwelijks een stem in zo'n grote groep. Voeg daarnaast toe dat de mentor minder tijd heeft voor leerlingen en hij is 2x de klos.
Daarnaast zijn de meeste grote klassen altijd drukker dan kleinere klassen, leuk voor de vakdocenten.
Boodschap: gewoon weer terug naar max 25 leerlingen en nu niet met een onderzoek komen alsof er niks aan de hand is bij 30 leerlingen. Je zou maar een leerling zijn die 8uur lang met 30 kids in een lokaal doorbrengt. Zielig!