Met veel interesse volgen we bij innovatie de nieuwe (business) modellen die internet startups gebruiken om waarde te genereren voor hun onderneming. Steeds vaker staan wij als gebruikers op het internet daarin centraal en helpen wij waarde te creëren door onze aanwezigheid op en gebruik van zo’n nieuw platform.
Vorig najaar heb ik met mijn collega Wietse en Nieuwe Media & Internet specialist Hans Pronk onderzoek gedaan naar wat we kunnen leren van Google’s verdienmodel, wat ons betreft de voorloper op dit gebied. We hebben ons daarin verdiept omdat we vermoeden dat hun benadering ons veel kan leren over de situatie die we in de digitaliserende leermiddelenketen in het onderwijs kunnen verwachten de komende jaren. Waar baseren we dat op?
Big Data in het Onderwijs?
Ons gebruik van gratis Google diensten genereert ‘Big Data’. Met onze profielen die Google samenstelt, verdient het miljarden aan gerichte advertenties. Ze kennen hun klant en kunnen die daardoor beter bedienen, met name ook met steeds beter gerichte informatie over aanbiedingen die Google’s klanten ons graag willen laten zien. Omdat ze ‘weten’ dat we daarin interesse hebben, dat hebben we hen namelijk zelf verteld in ontvangen en verzonden emails, zoekgedrag op internet, mobiel telefoongebruik en onze activiteiten op sociale media.
‘Learning Analytics’ gebruikt op vergelijkbare wijze gegevens uit het (digitale) leerproces om leerlingen maatwerk te bieden. Allerlei informatie over het leerproces en leergedrag van leerlingen komt onmiddellijk beschikbaar uit een digitaal leerproces. Dit kan heel nuttig worden ingezet om een leerling maatwerk te bieden en heel vroegtijdig op eventuele problemen in te springen. Wat betekent dit voor de zakelijke verhoudingen in de leermiddelenketen? Immers, dergelijk inzicht in het leren geeft waardevolle aanwijzingen over de beste begeleiding en het gewenste vervolgaanbod naar de leerling. Die informatie is wellicht straks, zeker in het streven naar differentiatie, waardevoller dan wat we nu betalen voor leermateriaal. Wie heeft het eigendom en de beschikking over de informatie uit het leerproces? Wat betekent dit voor de privacy van leerling en docent?
CVI managementconferentie
We zijn druk doende ons onderzoek en onze conclusies te vatten in een presentatie die we voor het eerst gaan geven tijdens de CVI managementconferentie. In onze workshop verkennen we met ons publiek (met name managers in het onderwijs) wat deze ontwikkelingen betekenen voor leermiddelenbeleid. In hoeverre is de informatie uit het gebruik van (online) digitale leermiddelen beschikbaar voor de leerling, docent en/of instelling? Kunnen de administratiesystemen overweg met die informatie en kunnen deze inzichten omgezet worden in een aangepast leeraanbod naar de leerling? We zijn vast van plan ons publiek naar huis te laten gaan met een paar stevige strategische voornemens!
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst