De hooggeleerde dames en heren professoren van de Universiteit Maastricht stonden er behoorlijk van te kijken: hoe sommige 4 VWO-leerlingen van vier middelbare scholen in Zuid-Limburg zich bedienden van een Engels dat niet zou misstaan in Oxford en Cambridge. ,,Ze spraken beter Engels dan sommige docenten”, zo viel gisteravond te beluisteren tijdens de afsluitende ceremonie op het UM Teenzcollege in de aula van de Maastrichtse Universiteit.
Daar kregen dertig excellente 4 VWO-scholieren uit Maastricht (Porta Mosana), Heerlen (Bernardinus en Grotius College) en Meerssen (Stella Maris) hun eerste universitaite ‘diploma’ uitgereikt uit handen van rector magnificus Luc Soete In acht middagen maakten ze de afgelopen maanden intensief kennis met studeren aan een universiteit: gisteren presenteerden ze hun onderzoeksprojecten ten overstaan van hun trotse ouders, opa’s en oma’s.
Het UM TeenzCollege beleefde zijn primeur dit jaar. Het doel was om middelbare scholieren alvast een inkijkje te geven in wat een universitaire studie betekent. Alle faculteiten van de UM kwamen aan bod in de gezamenlijk georganiseerde cursus rond het thema Tweede Wereldoorlog. Zo maakten de leerlingen kennis met de goudkleurige struikelsteentjes die op vele plaatsen in Maastricht in het plaveisel zijn aangebracht om de individuele slachtoffers van WO II zichtbaar te maken. Daarnaast verdiepten ze zich in de economische achtergrond van oorlogen, de juridische aspecten van een oorlog, historische achtergronden, psychologische factoren (‘goed’ en ‘kwaad’, bestaat dat wel?) en in zaken als genetica en racisme.
Op die manier maakten ze niet alleen kennis met het ‘typisch Maastrichtse’ Probleemgestuurd Onderwijs, maar voerden ze ook een klein onderzoek uit binnen het thema. Het programma was volledig in het Engels en werd begeleid door (deels buitenlandse) studenttutoren.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst