Web 2.0 betekent dat je als gebruiker ook zelf inhoud kunt toevoegen aan webprogramma's. De bekendste voorbeelden hiervan zijn YouTube, Twitter, Blogger en Facebook. Er verschijnen echter wekelijks nieuwe web 2.0 programma's die vaak erg gemakkelijk in het gebruik zijn. Denk aan een online to-do-lijst, online je foto's of je muziek beheren, nooit meer bestanden kwijt omdat je ze deelt via het web en ook in de klas altijd je favoriete internetsites onder handbereik.
Bundeling van beschrijvingen van web 2.0 programmas
Gebruiksgemak staat daarbij altijd voorop en gebruikers zijn dan ook al snel expert. Louis Hilgers en Tessa van Zadelhoff bedachten dat het mooi zou zijn wanneer er een bundeling zou komen van beschrijvingen van web 2.0-programma's door gebruikers. Zo ontstond het idee voor BoekTweePuntNul. Een boek dat niet alleen web 2.0 als onderwerp heeft, maar zelf ook via web 2.0 tot stand is gekomen.
Web 2.0 aanpak
De website werd in juni gelanceerd met een lijst van 50 mogelijke onderwerpen. Een oproep voor deelname aan het project werd verspreid via allerlei sociale netwerken zoals Twitter. De respons was verbluffend. Nog geen vier dagen later hadden zich ruim 100 vrijwilligers voor evenzoveel onderwerpen gemeld. Zoals iemand schreef: 'Alsof je voor een vitrine vol overheerlijke gebakjes staat en je mag er maar eentje uitkiezen'. Uiteindelijk ontstond een collectief van 125 co-auteurs vanuit het onderwijs, bedrijfsleven, de zorg en de overheid. Schrijvers uit Nederland, Vlaanderen en zelfs vanuit Curacao. De deadline kwam snel dichterbij en op 1 augustus waren vrijwel alle hoofdstukken binnen. Op 8 oktober is BoekTweePuntNul verschenen en binnenkort komen ook de digitale versies.
Onderwijsuitgave
Er is ook een speciale onderwijsuitgave met als extra hoofdstukken: de didactiek voor social media in de dagelijkse lespraktijk; hoe ga je als school om met Social Media; heldere uitleg over Creative Commons en over beter leren en beter lesgeven met 2.0. Daarnaast nog de hoofdstukken Lerende Netwerken in het onderwijs en Denkvaardigheden van de 21e eeuw.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst