Wie wel eens met een klas heeft gebrainstormd of gediscussieerd, zal het herkennen. Na het starten van de brainstorm en de eerste reacties valt de klas stil. Je vermoed dat er nog wel goede ideeën zijn, maar niemand doet meer zijn mond open. Het is ook niet niks: je weet zelf niet of je idee iets toevoegt aan wat de anderen al gezegd hebben of misschien helemaal niet bruikbaar zijn en - misschien nog wel het moeilijkste voor leerlingen: het idee kan 'stom' gevonden worden door de klas.
Om leerlingen te stimuleren om toch hun ideeën naar voren te brengen kan het handig zijn om een anonieme brainstorm of discussie te organiseren waaraan iedereen kan bijdragen zonder dat iemand weet wie wat gezegd heeft. Daarvoor kan je gebruik maken van Soapbox, een nieuwe tool die nog in beta is maar waarvoor je je al wel kan aanmelden. Soapbox is een webbased programma en dus ook toegankelijk via telefoons, tablets en andere devices die toegang bieden tot internet. Met Soapbox maak je een discussieruimte aan waar je je leerlingen d.m.v. een code toegang toe geeft. In de ruimte kunnen leerlingen anoniem hun ideeën invoeren. Nadat de ideeën zijn ingebracht kan je ze in Soapbox in een poll stoppen om in kaart te brengen hoe de meningen over dat onderwerp verdeeld zijn in de klas, of wat de leerlingen het beste idee vinden.
Soapbox kan je niet alleen gebruiken om leerlingen te stimuleren ideeën naar voren te brengen tijdens een brainstorm of discussie: het kan ook gebruikt worden om leerlingen tijdens of na de les anoniem vragen te laten stellen. Leerlingen die met dezelfde vraag zitten kunnen dat aangeven door op die vraag te klikken. Een tellertje houdt bij hoeveel leerlingen op een vraag klikken, waardoor je snel in de gaten hebt of een vraag die gesteld is bij veel leerlingen leeft en door jou beantwoord moet worden, of dat het een vraag is die bij een enkele leerling leeft en die dus door de groep beantwoord kan worden.
Je kunt deze optie ook gebruiken voor het geven van antwoorden, bijvoorbeeld op de vraag; 'wat doe jij om veilig te internetten?'. Deze vraag stel je mondeling of via het blokje dat bedoeld is voor aankondigingen (announcements). Je laat leerlingen de vraag beantwoorden via het vragenblok. Als ze in een antwoord van een medeleerling zien een methode zien die zij ook toepassen, dan geven ze die een extra punt. Op die manier breng je snel in kaart wat leerlingen doen op het gebied van veilig internet (en wat zij hieronder verstaan) en hoe vaak dat gedrag wordt toegepast in jouw klas.De tool is hier weliswaar niet voor ontworpen, maar leent zich er prima voor.
Werken met Soapbox betekent dat je leerlingen tijdens de les toegang moet geven tot internet, via hun mobiele telefoon, een tablet of laptop/computer. En je moet erop vertrouwen dat ze geen misbruik maken van de anonimiteit en de tool gebruiken waarvoor die bedoeld is. Durf je dat (nog) niet aan dan kan je ervoor kiezen om de vragen die leerlingen stellen alleen te laten tonen op je eigen p.c., maar daarmee verlies je een heleboel interactiemogelijkheden waardoor de tool volgens mij enorm in waarde inboet. En dat is toch wel erg jammer!
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst