"MediaMasters zorgt voor een mooie opening van de dialoog over mediawijsheid," aldus leerkracht Kim van Campen van basisschool De Regenboog in Zoetermeer. Zij ging vandaag samen met haar groep 7 aan de slag met de vierde speldag van MediaMasters2011. Deze speldag stond voor leerlingen in het teken van de bewustwording van het eigen gedrag in de media.

Klassikale aanpak

Op de vierde speldag kregen de leerlingen allereerst een filmpje te zien van waarmee ze verder kunnen spelen in het het spel MediaMasters. Na afloop moesten de leerlingen vragen beantwoorden die met de film te maken hadden. De vragen stonden allemaal in het teken van mediawijsheid. Wat zet je wel over jezelf online en wat niet? Is het verstandig om je wachtwoord met iemand te delen? De leerlingen zijn enthousiast over MediaMasters. Van Campen: "Door opdrachten als de mediamissies gaan de leerlingen er zelfs buiten schooltijd mee door."

MediaMasters is herkenbaar

Van Campen vindt dat MediaMasters goed kan worden gebruikt om een gesprek over mediawijzer onderwerpen op gang te brengen. Tijdens het klassikaal bespreken van de vragen komen al gauw de ervaringen van de leerlingen los. Zo vertelt Daniël dat de bankrekening van iemand uit zijn omgeving eens is geplunderd. Waarschijnlijk omdat hij zijn persoonlijke gegevens niet goed had afgeschermd. "Je merkt dat MediaMasters heel erg aansluit op de leefwereld van de leerlingen. Zeker de filmpjes over Hyves zijn heel herkenbaar voor hen. Over het plaatsen van foto's en de berichten die worden geplaatst. Foto's zijn altijd terug te vinden en de toon van een bericht is niet altijd even duidelijk. Bedoelt iemand iets sarcastisch of niet," zegt Van Campen.

Bewustwording

Ondanks de enthousiaste reacties merkt ook Van Campen dat er nog winst valt te behalen. "Het komt wel eens voor dat er bijvoorbeeld buiten schooltijd door leerlingen via MSN wordt geroddeld. Dat we aandacht besteden aan mediawijsheid wil niet zeggen dat het in een keer is verholpen. Wel merk ik dat mijn leerlingen veel dingen oppikken en zich bewuster zijn van wat er met media mogelijk is."

Lesvoorbereiding

Door heel Nederland doen 1800 scholen mee aan MediaMasters. Leerkrachten moeten wel het een en ander voorbereiden. Over de voorbereiding zegt Van Campen: "Omdat het de eerste keer is was de voorbereiding soms even lastig, maar alles wijst zich uiteindelijk vanzelf." Ze sluit positief af: "Ook volgend jaar wil ik weer meedoen aan MediaMasters."

Over MediaMasters2011

MediaMasters2011 is een media-ervaring waarin kinderen van groep 7 een spannende opdracht krijgen. Gedurende een week moeten ze overleggen, samenwerken, media maken en interpreteren. Ze leren media kritisch te bekijken, in te schatten wat de mogelijkheden zijn en de risico's te herkennen. Een kritische blik en flink wat doorzettingsvermogen levert ze uiteindelijk de titel Mediamaster op. 40.000 Kinderen in Nederland gaan laten zien hoe mediawijs ze echt zijn.

Bron: Weekvandemediawijsheid.nl

VorigeTEDx Youth een dag vol inspiratie
Volgende10 tips voor mediaopvoeding
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter