Een tijdje geleden schreef ik over de tool Soapbox, een programma waarmee je - tijdens de les - leerlingen anoniem met elkaar kan laten brainstormen of discussiëren. Een andere tool die zich hiervoor leent is Tricider. Deze tool is minder breed inzetbaar dan Soapbox, waarmee je niet alleen kunt discussiëren met leerlingen maar ze ook kan stimuleren om vragen te stellen, maar biedt voor het discussiëren wel meer mogelijkheden.
Zo kan je met Tricider niet alleen mensen laten reageren op een stelling of input laten leveren bij een brainstorm; je kan ze ook vragen bij elk punt - indien gewenst - plus- en minpunten te benoemen, of hun argumenten te motiveren enz. Tot slot kan je de leerlingen vragen om hun stem uit te brengen op de zaken die naar voren zijn gebracht. In tegenstelling tot een poll waarbij je als regel maar één stem kan toekennen, kan bij Tricider elke leerling een stem uitbrengen op elk punt dat is ingebracht. Daardoor krijg je een beeld in welke argumenten of voorstellen alle leerlingen zich kunnen vinden, welke door een paar leerlingen ondersteund worden en welke de leerlingen totaal niet van belang vinden.
Als je het leuk vindt om eens te kijken wat het is, dan kan je hier via Tricider meedenken over mediawijsheid.
Tricider kan je inzetten in discussies en brainstorm, maar is ook handig bij een vergadering waarbij je snel meningen wilt peilen. Bijvoorbeeld bij een evaluatie van een project: wat ging er goed, wat waren knelpunten en hoe zou je het project willen verbeteren? Met het gebruik van een tool als Tricider voorkom je dat sommigen veel te lang het woord voeren en anderen niet aan bod komen, terwijl toch iedereen kan zeggen wat hem op het hart ligt. Uit ervaring kan ik je vertellen dat zo'n aanpak héél veel tijd kan schelen en bij de aanwezigen als regel leidt tot grotere tevredenheid over de genomen besluiten.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst