Kennisnet heeft onderzoek laten uitvoeren naar een digitaal klassenboek. Dit is een geavanceerd leerlingvolgsysteem. Het houdt niet alleen de vorderingen bij van leerlingen maar doet nog veel meer dan dat. Het geeft de leraar zicht op de ontwikkeling van zijn leerlingen, het helpt ze lessen inrichten en leerlingen begeleiden. Deze publicatie in de Kennisnet onderzoeksreeks, Een digitaal klassenboek, is nu te downloaden.
Leraren blijken in overtuigende meerderheid heel positief over de digitale versie in vergelijking met het papieren klassenboek. Ze vinden het efficinter, het helpt ze in de overdracht van leerlinggegevens, en het ondersteunt in de begeleiding van leerlingen. Waar eenvoudige registratiegegevens vaak op weinig positieve geluiden mogen rekenen, blijkt dit integrale systeem een schot in de roos.
De onderzoeksresultaten laten duidelijk zien dat leraren erg positieve ervaringen hebben met het digitale klassenboek ten opzichte van de papieren versie. De meerwaarde van het digitale instrument spitst zich toe op vijf punten:
- Het laat de leraren beter werken volgens OGO (ontwikkelingsgericht onderwijs),
- het is toegankelijk,
- het werkt snel, prettig en makkelijk,
- het is overzichtelijk en gestructureerd,
- het is doelgericht.
Een sterk punt van het digitale klassenboek uit deze studie is dat het ontworpen is voor en vanuit een specifieke visie op onderwijs. Het is een ict-toepassing die afgestemd is op een expliciete opvatting over de inrichting en organisatie van het onderwijs. In dit geval ontwikkelingsgericht onderwijs. Het onderzoek laat zien dat een toepassing die goed aansluit bij de onderwijsvisie van de school, leraren stimuleert om er samen gebruik van te maken en ervan te profiteren.Een digitaal klassenboek bevat de belangrijkste resultaten van dit onderzoek. Het oorspronkelijke onderzoeksrapport (Van Vijfeijken e.a., 2010) kunt u raadplegen via onderzoek.kennisnet.nl.
Download de 29e publicatie in de Kennisnet onderzoeksreeks: Een digitaal klassenboek
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst