Scholen voor primair en voortgezet onderwijs staan positief tegenover
een latere afname van de eindtoets in groep 8 van het primair onderwijs.
Daarmee krijgen de leerlingen een maximaal gebruik van de onderwijstijd
in groep 8 en een soepelere overgang naar de brugklas.
PO-Raad, VO-raad en AVS hebben samen onderzoek gedaan naar een betere
overgang tussen het primair en het voortgezet onderwijs. Daarbij is
gekeken naar het verbeteren van de informatieoverdracht en naar de
effecten van een latere afname van de huidige Cito-Eindtoets. Op basis
van de onderzoeken hebben de organisaties een advies naar de minister
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gestuurd.
Scholen zien voordelen van een latere afname van de eindtoets. Ze kunnen
op die manier maximaal gebruik maken van de onderwijstijd in groep 8.
Kete Kervezee, voorzitter PO-Raad: "We zien in de praktijk dat de
resultaten van leerlingen verbeteren door meer tijd en aandacht aan de
basisvaardigheden te besteden. In de tweede helft van groep 8 kunnen we
winst behalen. Daarbij is ook het blijvend motiveren van de leerlingen
een niet te onderschatten factor." Door een latere afname van de
eindtoets kunnen scholen voor voortgezet onderwijs beter aansluiten op
het niveau dat de leerling op het eind van groep 8 heeft bereikt. De
informatie over de voortgang van een leerling is dus actueler, zodat het
voortgezet onderwijs de leerlingen een doorgaande, ononderbroken
leerlijn kan bieden en een soepelere overgang.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst