Het slimmer organiseren van onderwijs voor jonge topsporters moet het eenvoudiger maken school te combineren met een druk trainingsschema. Kennisnet heeft samen met Topsportscholen het onderwijsconcept 'Ruimte voor Talent' ontwikkeld. Dit concept is vandaag overgedragen aan NOC*NSF en topsportscholen. Het biedt topsportleerlingen de mogelijkheid om zowel op school als in de sport het beste uit zichzelf te halen door onderwijs op maat te volgen.

Lager niveau
Topsportscholen (CTO-LOOT-scholen) in Eindhoven en Heerenveen constateerden een aantal jaar geleden dat het leerlingen vaak niet lukt om hun trainingsschema's van dertig uur per week te combineren met de eisen die het voortgezet onderwijs stelt. In onderzoek geeft maar liefst 20% (*) van topsportleerlingen aan vanwege de intensieve sport een lager opleidingsniveau te volgen dan zij eigenlijk aan zouden kunnen.

Topsportklimaat
NOC*NSF verwacht dat in de toekomst zowel de schoolprestaties van deze groep leerlingen als het hele Nederlandse topsportklimaat kan profiteren van deze vorm van onderwijs op maat. Voorzitter Andr Bolhuis van NOC*NSF: "Ik weet als geen ander dat de combinatie studie en topsport heel erg belangrijk is. Om aan een studie te kunnen beginnen heb je eerst wel een goed voortgezet onderwijs diploma nodig. Deze digitale leeromgeving zou daar voor topsportleerlingen wel eens een doorbraak in kunnen betekenen. Het talent, of de topsporter, kan dan immers altijd en overal op de momenten die hem of haar uitkomen zich met school of studie bezig houden"

Leeromgeving
De topsportscholen hebben samen met Kennisnet, in het kader van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma, een nieuwe benadering van het onderwijs uitgewerkt: Ruimte voor Talent. Hierin is de leerling niet langer gebonden aan reguliere lesprogramma's, maar volgt in een digitale leeromgeving op zelf gekozen tijden een op maat gemaakt programma. Dit heeft als voordeel dat de leerling nooit meer achterloopt en in eigen tempo naar een diploma toe werkt. Hierdoor is de leerling meer gefocust op de kerntaken -sport en leren- en wordt niet afgeleid door regelstress. Vakdocenten worden minder belast met organisatietaken en kunnen de leerling meer diepgang bieden.

Nieuw
Het innovatieve van dit systeem is dat de techniek de wijze van leren van de individuele leerling herkent en rekening houdt met sterke en zwakke punten. Door de gentegreerde agenda (sport en schoolwerk in n rooster) is het systeem op de hoogte van de trainingsschema's van de leerling. Het is voor het eerst dat al deze elementen in een onderwijsomgeving zijn gentegreerd.

Breder inzetbaar
Kennisnet-directeur Toine Maes: "Een sporter die voorheen met moeite de havo afrondde, kan zo maar slagen op het vwo. Bovendien is dit concept niet alleen toepasbaar in de topsport, maar overal waar behoefte bestaat aan efficint onderwijs op maat. Bijvoorbeeld bij andere groepen getalenteerde kinderen of daar waar een tekort aan docenten dreigt."

Kijk ook op: innovatie.kennisnet.nl

VorigeDocenten enthousiast over cultuurwebsite
VolgendeWinnaars IPON Awards 2011 bekend
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter