Onderwijs wil meer op afstand leren en online samenwerken. Veel animo voor Innovatieregelingen 2011 van SURFnet en Kennisnet
De winnaars van de Innovatieregelingen 2011 van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma zijn bekend. Er werden maar liefst 158 aanvragen ingediend voor de regelingen, waarmee instellingen van basisschool tot universiteit kans maakten op een stimuleringsbijdrage van maximaal 10.000,-. Opvallend was het grote aantal aanvragen voor het thema Leren op afstand / Online samenwerken. SURFnet en Kennisnet willen met de regelingen innovatieve ICT-experimenten stimuleren die een onderwijskundig relevant probleem oplossen.
Leren op afstand en Online samenwerken
In totaal werden 85 aanvragen voor Leren op afstand en Online samenwerken ingediend, waarvan er 13 zijn gehonoreerd. De Koningin Julianaschool uit 's Gravenpolder bijvoorbeeld gaat de Khan Academy gebruiken, een innovatieve leeromgeving waarbij leerlingen hun eigen leerlijn doorlopen ondersteund met instructiefilmpjes en hints. Het gehonoreerde project gaat Nederlandstalige instructiefilmpjes ontwikkelen en pilots uitvoeren.
Nieuwe videotoepassingen
Het Innovatieprogramma honoreerde binnen het thema Nieuwe videotoepassingen negen voorstellen van de 38 ingediende aanvragen. Bij ROC Leiden gaan studenten in het project Chambers of time, onderdeel van het vak burgerschap, ervaring opdoen met audio-visuele toepassingen. In het project worden interviews opgenomen om zodoende herinneringen levend te houden.
Augmented Reality en 4k video
Het thema Augmented Reality leverde in totaal 30 projectvoorstellen op, waarvan er 10 zijn gehonoreerd. Het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam diende een voorstel in op het raakvlak van Augmented Reality en Serious Gaming; met de Kinect worden rntgenbeelden met real-time opnames van Geneeskunde-student vermengd. De student neemt als het ware een kijkje in het eigen lichaam en krijgt spelenderwijs anatomische les."
Voor 4k video werden de minste voorstellen aangedragen, vijf in totaal. De 4K video techniek, waarbij hyperscherp beeld met behoud van elk detail vastgelegd en getoond kan worden is nog relatief onbekend binnen het onderwijs.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst