Amsterdam, 30 mei 2011; Uit een nieuw onderzoek van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij blijkt vandaag dat Nederlandse scholen zich geen raad weten met het gebruik van mobieltjes binnen de school door de huidige jeugd, met alle gevolgen van dien. Voor een samenvatting van de resultaten en aanbevelingen klik hier.
Liesbeth Hop, woordvoerster: 'Het probleem begint al bij de naïviteit van het Nederlandse onderwijs; zij zijn onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de huidige mobieltjes en smartphones. Het zijn in veel gevallen niet slechts telefoons, maar zij bieden volledig toegang tot het internet. Smartphones blijken zelfs te worden ingezet als wapens tegen leeftijdsgenoten en onderwijzend personeel. Leerlingen blijken te vaak vrij spel te krijgen in het gebruik van mobieltjes en/of smartphones. Dat blijkt ten koste te gaan van de veiligheidsituatie binnen de school, maar verstoort ook het educatieve proces van leerlingen.'
'Scholen blijken nauwelijks tot geen afspraken te hebben gemaakt over het gebruik van mobieltjes binnen de school. Als er al afspraken zijn gemaakt dan zijn deze niet eenduidig en worden niet consequent door het schoolteam gehandhaafd. Het wordt hoog tijd dat scholen beleid ontwikkelen dat aansluit bij de huidige mediaontwikkelingen en tijdgeest. Ook basisscholen moeten aan de bak omdat de gemiddelde leeftijd waarop kinderen een eerste mobiele telefoon gaan gebruiken blijft dalen.'
"Ik weet zeker dat veel leraren van onze school helemaal niets weten van wat een BlackBerry kan. Als ik zeg dat ik ping, dan kijken ze me aan alsof ik het over Kabouter Plop heb."
“ Leerling Gymnasium, klas 2
"Ik vind het gewoon zielig voor die man. Er is een Hyves pagina aangemaakt door een paar leerlingen waar hij helemaal zwart wordt gemaakt en hij weet er zelf niet eens van."
“ Leerling VMBO, klas 2
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn als volgt:
Naïviteit en onkunde bij scholen over mogelijkheden smartphones is schadelijk en gaat ten koste van de veiligheid van leerlingen en personeel.
Oneigenlijk gebruik van mobieltjes bestaat voornamelijk uit digitaal pesten en misbruik tijdens de lessen. Daarbij zijn docenten nieuwe slachtoffergroep.
Gebruik mobieltjes tijdens de lessen gaat ten kosten van de kwaliteit van het onderwijs.
Scholen hebben geen effectief beleid dat consequent wordt toegepast, aansluit bij de nieuwe ontwikkelingen en dat wordt getoetst. Zij betrekken jeugd en ouders niet bij het tot stand komen van beleid en geven zelf niet het goede voorbeeld.
"Ik ga geen mobieltjes afpakken omdat ik dan een conflict in de klas heb en ik liever wil lesgeven"
“ Lerares Duits VWO
"Dan sta ik voor de klas te praten en dan hoort de helft van de klas me niet, omdat zij van die kleine oordopjes in hebben!"
- Docent Maatschappijleer VMBO
Onderzoeksopzet
De Nationale Academie voor Media & Maatschappij heeft in de periode januari “ mei 2011 een kwalitatief onderzoek uitgevoerd op 120 Nederlandse scholen, waaronder 42 basisscholen en 78 middelbare scholen. Van de middelbare scholen was de helft van VMBO/MBO niveau en de andere helft Havo en hoger. Het onderzoek bestond uit individuele gesprekken met 149 directieleden en/of onderwijzend personeel en 40 groepsgesprekken met 360 leerlingen. 10 van deze groepsgesprekken vonden plaats op basisscholen. De leeftijd van de leerlingen lag tussen de 10 en 16 jaar oud.
Voor meer informatie of interviews:
Achtergrondinformatie
De Nationale Academie voor Media & Maatschappij is een onafhankelijke non-profit instituut, dat het doel heeft de mediawijsheid van jeugd te verbeteren door middel van onderzoek en educatieve trainingen voor professionals in het onderwijs, bibliotheek, jeugdzorg, bedrijfsleven en overheid. Opgericht in 2008 als initiatief van Stichting De Kinderconsument en Stichting Media Rakkers in samenwerking met een groot aantal maatschappelijke organisaties.
In 2010 publiceerde de Nationale Academie voor Media & Maatschappij de uitgave "De Wifi-generatie, Vliegensvlug en Vogelvrij op het mobieleinternet", door de auteurs Liesbeth Hop en Bamber Delver, beiden al jaren opinieleiders op het gebied van jeugd en media. Het boek geeft adviezen aan scholen, ouders, overheden en bibliotheken over betere begeleiding van de nieuwe generatie jeugd, de Wifi-Generatie, die continu verbonden is met het mobiele internet. Voor meer informatie zie www.wifigeneratie.nl, ISBN 978 9080 9076 52.
Eind 2010 is de Nationale Academie voor Media & Maatschappij tevens gestart met de landelijke voorlichtingscampagne WifiWijs, gericht op jeugd van 8 tot en met 16 jaar. De campagne bestaat uit een speciale uitgave van Donald Duck; 'WifiWijs in Duckstad' en een speciale website www.wifiwijs.nl.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst