Op welke manier verandert de samenleving van de 21e eeuw door de mogelijkheden die ict biedt? Daarover spreekt Bas Haring tijdens Dé Onderwijsdagen (8 en 9 november 2011). In dit artikel stellen we je alvast aan Bas en zijn ideeën over het onderwijs voor.

Door Miranda van Elswijk

Volksfilosoof

Bas Haring is filosoof. Of, zoals hij zelf zegt op zijn website www.basharing.com: "Ik vind 'volksfilosoof' wel een mooie geuzennaam. Op een frisse en toegankelijke manier probeer ik wetenschap en filosofie zo uit te leggen dat t begrijpbaar wordt voor jan en alleman." Dat doet hij via televisie, columns, lezingen en boeken. In 2001 publiceerde Bas Haring 'Kaas en de evolutietheorie' en in 2003 'De ijzeren wil'. Dit tweede boek gaat over de vraag of de mens iets extras heeft ten opzichte van dieren en computers. In 2007 kwam 'Voor een echt succesvol leven. Een pleidooi voor het onsuccesvolle leven' uit.

Dat is natuurlijk kul

Bas Haring schrijft en spreekt regelmatig over het onderwijs. Bijvoorbeeld in twee interviews op www.hetkind.org. Daarin geeft hij onder andere aan: "Op de een of andere manier is het uitgangspunt dat je de plicht hebt om je talenten te ontplooien, maar dat is natuurlijk kul. Natuurlijk is het een taak van het onderwijs en opvoeders om kinderen te ondersteunen in het vinden van hun eigen plek. Dat is te logisch voor woorden. Heel vaak wordt er gedacht dat je het maximum uit mensen moet gaan halen, maar dat is helemaal niet in het belang van een kind. Het gaat uiteindelijk om hoe zo'n jong persoon in zijn vel zit. Nu en ook later. Dat is de verantwoordelijkheid die je hebt. De enige."

Minder feiten, meer vragen

Bas Haring benadrukt het belang van vragen stellen: "Ik vind dat kinderen geholpen moeten worden om vragen te stellen. Een vragende houding is goed voor iedereen. Het onderwijs is bij uitstek de plek waar je kinderen niet per se moet leren hoe het zit, maar waarin je kinderen ook moet leren dat er veel niet geweten wordt. Dat er veel te vragen is en dat je met een nieuwsgierige, niet-oordelende blik mag rondlopen in de wereld. Het onderwijs is normaal gesproken de plek waar je feiten leert. Je leert hoe het zit. Dat mag van mij een plek worden waar je als kind minder met feiten wordt geconfronteerd wordt en meer met vragen." Volgens Bas Haring is het de taak van het onderwijs om mensen zo op te voeden: "Als je een samenleving wilt vormgeven, moet dat via het onderwijs gebeuren. Die verantwoordelijkheid die het onderwijs heeft, wordt vaak onderschat."

Schrijf je in voor Dé Onderwijsdagen

Dé Onderwijsdagen zijn op 8 en 9 november 2011. De conferentie is georganiseerd door Kennisnet en SURF en toont de nieuwste snufjes en toepassingen op het gebied van ict voor het onderwijs. Ook zijn er workshops en keynote speakers, waaronder Bas Haring. Meer informatie: www.deonderwijsdagen.nl en www.basharing.com.

VorigeDe 21st century skills
VolgendeOnderwijs in the picture
Reacties (1)
Gebruiker
Paul
20-1-2022

Ik onderschrijf het artikel van Bas Haring helemaal. Een niet onderzocht leven is geen leven. Kijk hoe het in Finland aan toe gaat daar gaan de kinderen pas op de leeftijd van 7 jaar naar de basisschool en beginnen kwart voor 10. Ik denk dat in Nederland de scholen totaal failliet zijn. De kinderen worden geconditioneerd en moeten leren denken wat de overheid beveelt. Dit is dan ook een satanisch gedachtegoed!! Laat de kinderen verdomme spelen laat ze zelf onderzoek doen!!

Laat een reactie achter