Gedurende de jaarlijkse BETT in London was ook Stephen Heppell aanwezig. Heppell is een internationaal gerespecteerde grootheid op het gebied van onderwijsinnovatie. Zijn stelling is dat we niet in een informatietijdperk, maar in een communicatietijdperk leven. Meer dan ooit wordt ons leven bepaald door communicatie, nu en in de toekomst. In het belang van de toekomst van de wereld moeten culturen er in slagen beter met elkaar te communiceren, zo niet, dan zou een doemscenario wel eens waarheid kunnen worden. Ik had de kans om Heppell een paar vragen voor te leggen.
Door Louis Hilgers
Vertaald naar het onderwijs is het volgens Heppell niet meer dan een natuurlijke evolutie dat scholen de technologie, die ook dagelijks door jongeren wordt gebruikt, gaan integreren. Tijdens deze BETT was het thema van Heppell New Worlds of Learning. De immense stand was zoals ieder jaar (over)bevolkt door schoolkinderen. Zij waren constant in contact met kinderen en scholen in de hele wereld. Vooral geïnteresseerd in elkaars dagelijkse schoolleven vroegen ze elkaar het hemd van het lijf. Een mooie opdracht lag bijvoorbeeld in het 100 Faces project. Kinderen verzamelen portretfoto's van mensen van 1 tot 100 jaar oud onder het motto Een eeuw in Gezichten.
U zei in een interview ooit dat ict het Trojaanse Paard in het onderwijs is. Wat bedoelt u daarmee?
Heppell: Leerlingen zijn ongeveer 7 uur per dag op school. Ze zijn geïnteresseerd in elkaars leren en uiten dat door constant met elkaar te communiceren. Wat willen wij? Wij willen dat ze presteren, dat ze samen leren, dat ze elkaars mentor zijn en van elkaar leren. Buiten de school hebben ze allerlei technische hulpmiddelen ter beschikking. Laat ze die (uiteraard onder voorwaarden) ook op school gebruiken. Leerlingen zijn geïnteresseerd in hun toekomst. Haal hun toekomst dan ook de school in. Door technologie wordt de buitenwereld gemakkelijk in de school ontsloten. Laat ze kennismaken met beroepen via het digibord en videokanaal bijvoorbeeld.
Onderzoek heeft uitgewezen dat een groot aantal van onze kinderen werkzaam zullen zijn in beroepen waarvan we nu nog het bestaan niet weten. Helder is wel dat die beroepen altijd met technologie te maken hebben. Technologie is ook onze onderwijspraktijk binnengedrongen en in tegenstelling tot het oorspronkelijke verhaal van het Trojaans Paard, de klassieke overname van binnenuit, moeten we nu zelf de controle overnemen. Vorm de technologische wereld van buiten de school om tot een edutechwereld in school.
Social Media is het begrip van dit moment. Hoe ziet u de rol ervan in de school?
Heppell: (Beperkend tot het basisonderwijs) gebruik social media om het contact met de ouders en andere betrokkenen te intensiveren. Laat ouders op gezette tijden meekijken in de klas door het openzetten van een videokanaal. Laat zien hoe hun kind werkt en laat vooral ook zien wat je zelf doet. Doe dat wel met beleid en grote zorgvuldigheid. Richt bijvoorbeeld een zogenaamde dedicated Facebookpagina in, alleen toegankelijk voor een bepaalde klas, leerlingen, leerkrachten en (groot)ouders.
Vergeet daarbij de grootouders niet, ook zij spelen in onze huidige tijd vaak een grote rol in het opvoedingsproces van onze kinderen. Daarvoor wil ik zelfs graag een lans breken. Vraag maar eens aan kinderen wat hun beste werk is? Dat kunnen ze je zo vertellen. Dat willen ze graag vol trots laten zien aan iedereen. Geef ze de mogelijkheid hun werk vol trots ook aan hun opa's en oma's te tonen.
Een andere mogelijkheid van de inzet van ict is lessen van jonge leerkrachten te streamen voor oudere collega's. Daardoor worden bijzondere coachings-mogelijkheden geboden. Met een nieuwe term ook wel het synchroon-peer-support genoemd. De beginnende docent krijgt in realtime tips en advies tijdens het lesproces. Ook het coachen van meer aandacht behoevende klassen kan eenvoudiger en directer op deze wijze.
Stephen Heppell is een gedreven mens dat tevens laat zien dat leeftijd niets te maken hoeft te hebben met passie voor onderwijs en technologie!
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst