Voor leerlingen in het vo zou ik heel graag een digitale leerrouteplanner hebben die hen de weg wijst hoe ze met behulp van tools en andere ict-toepassingen zelf hun leerprestaties kunnen verbeteren. Doel: de zelfstandigheid van de leerling bij het leerproces bevorderen, onderwijs op maat leveren en de rol van de docent als coach stimuleren." Aldus Ankie Cuijpers, docente Duits op het Mondriaan College te Oss. Ankie diende dit vraagstuk in voor De Stem van het Onderwijs en wist hiermee de meeste stemmen binnen te halen. Dit betekent dat Kennisnet Innovatie aan de slag gaat om, samen met het onderwijs, antwoord hierop te geven.
De leerling kiest
"Het gebruik van veel innovaties is te docent-afhankelijk: wil de docent dat of kan de docent dat? Ik vind dat de leerling zelf moet kunnen kiezen welke digitale hulpmiddelen bij hem passen, zodat zijn leerprestaties beter worden. Dit mag niet afhangen van de docent die toevallig affiniteit heeft met ict. Er zou een digitale leerroute moeten zijn, waarbij de leerling keuzes maakt die bij zijn leerstijl passen. Te veel innovaties zijn nu nog gericht op het gebruik door de docent. Het roer moet om! De leerling bepaalt welke tool hij nodig heeft om beter te presteren en niet de docent, maar daarvoor heeft de leerling een route nodig, die hem helpt de juiste keuzes te maken."
Brainstorm 16 november
Om oplossingen voor dit vraagstuk te bedenken, organiseert Kennisnet een brainstorm voor de digitale leerrouteplanner voor zelfstandig leren op vrijdag 16 november op het Mondriaan College in Oss. We gaan tijdens de brainstorm op zoek naar oplossingen die op de korte termijn inzetbaar zijn en naar oplossingen die nog wat meer werk vragen maar op de lange termijn mogelijk zijn.
Tijdens de brainstorm zoeken we ook de relatie van het vraagstuk met ontwikkelingen als PLO's (persoonlijke leeromgevingen) Flipping the Classroom en Learning Analytics. Deze ontwikkelingen kunnen een bijdrage leveren aan de oplossing van dit vraagstuk. Zie jij zo'n digitale leerrouteplanner ook wel zitten, vind je het leuk om mee te denken en meer te horen over Persoonlijke leeromgevingen, Flipping the classroom en Learning Analytics? Kom dan naar het Mondriaan College.
Programma
09:30 “ 09:45 Introductie van de sessie
09:45 “ 10:15 Introductie van het vraagstuk
10:00 “ 10:45 Persoonlijke leeromgeving, Flipping the classroom, Learning Analytics
10:45 “ 11:00 Pauze
11:00 “ 12:30 Ronde 1: Bedenken van korte- en langetermijnoplossingen
12:30 “ 13:00 Pauze en lunch
13:00 “ 13:15 Feedbackronde “ presenteren en aanscherpen van de oplossingen
13:15 “ 14:30 Ronde 2: Oplossingen verder uitwerken
14:30 “ 15:00 Presenteren eindresultaten
15:00 “ 15:30 Afsluiting en vervolgstappen
Kortom
Waar? Mondriaan College Oss
Wanneer? Vrijdag 16 november van 09:30 “ 15:30 uur
Voor wie? Docenten uit het vo en mbo
Aanmelden
Aanmelden voor deze brainstorm kan door een mail te sturen aan Wietse van Bruggen, projectmanager Kennisnet Innovatie, via w.vanbruggen@kennisnet.nl.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst