'Leerlingen onthouden het beter wanneer vijf leerlingen iets zeggen over hun uitspraak dan wanneer ik dat doe. Ik ben als docent minder degene geworden die zegt wat goed of fout is, leerlingen zijn actiever gaan luisteren en ik ben meer begeleider geworden.' Aan het woord is Ankie Cuijpers, docente Duits aan het Mondriaan College in Oss. Haar project 'Flipvideo als feedbackinstrument voor spreekvaardigheid' is bij het Europees Platform dermate opgevallen dat het is genomineerd voor het Europees Talenlabel, een aanmoediging van innovatieve taalprojecten. Het project is voortgekomen uit de Innovatieregeling 2011/2012 van het voormalige SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma.
Oefenen, opnemen, terugkijken
Ankie bedacht een vernieuwende manier om het onderwijs Duits boeiender te maken en leerlingen actiever te betrekken bij de les. Eigenlijk opvallend eenvoudig en misschien daarom wel zo succesvol. Leerlingen oefenen in tweetallen spreekopdrachten waarna de docent vervolgens het gesprek opneemt met een Flipvideo. Medeleerlingen geven feedback en de klas bekijkt daarna gezamenlijk de video om te controleren of alles besproken is en om aanvullende adviezen te geven.
Flip Camera from Levende Talen on Vimeo.
Eng maar weer eens wat anders
Ankie vertelt: 'Omdat zowel de gesprekspartners als de toehoorders in de klas vooraf de beoordelingscriteria kennen, weet iedereen precies waarop gelet wordt. Hierbij gebruiken we de criteria van het Europees Referentiekader (ERK). Leerlingen vinden het heel leuk om zo te werken, ook wel eng maar de meesten weten die angst te overwinnen. Het maakt de les boeiender, het is weer eens wat anders.' Binnen de hele sectie Duits op het Mondriaan College wordt inmiddels op deze manier les gegeven, op mavo, havo en vwo niveau. Een uitbreiding naar Engels en Frans staat op stapel.
En als het Mondriaan wint?
Komende vrijdag 2 november presenteren alle genomineerden hun projecten. Wat gaat Ankie hier in de strijd gooien om de jury te overtuigen? 'Het sterke van dit project is dat het voor elke docent, voor elke taal en voor elk niveau heel makkelijk te gebruiken is. Het is een eenvoudig principe en je betrekt leerlingen heel actief bij de les door hen ook te laten mede-beoordelen.'
En als het Mondriaan vrijdag inderdaad een geldprijs (maximaal 5000,-) in ontvangst mag nemen, wat gaan zij daar dan mee doen? Ankie Cuijpers: 'Daar heb ik nog geen idee van! Het Mondriaan is al goed geoutilleerd op ict-gebied, maar het zal in ieder geval ten goede komen aan de leerlingen.'
Wij wensen Ankie veel succes bij de presentatie aanstaande vrijdag!
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst