Een persoonlijke leeromgeving (PLO) biedt ruimte aan de individuele verschillen tussen leerlingen. Maar bij PLO's gaat het om meer dan alleen Bring Your Own Device. Naast de keuze voor een bepaald type laptop of tablet gaat het bijvoorbeeld om de vraag via welke mailbox de leerling het beste te bereiken is. Of de vraag welke software, bronnen en apps hij het liefst gebruikt en zelfs: van welke sociale media maakt hij gebruik? Op deze manier kan iedereen zelf zijn eigen formele en informele leerproces vormgeven.
Laat ze hun eigen platform kiezen
'Deze ontwikkeling gaat volgens mij binnen een jaar of twee, drie veel impact krijgen op het onderwijs in Nederland.' aldus Michael van Wetering (Manager Innovatie Kennisnet). 'Een gepersonaliseerde leeromgeving sluit aan op de werkomgeving later, want je werkgever bepaalt toch ook niet hoe je je eigen smartphone of tablet inricht? Als leerlingen de ELO vooral gebruiken om werkstukken in te leveren, maar alle samenwerking met medeleerlingen via Facebook laten verlopen, dan mis je dat als docent terwijl dat juist heel interessant kan zijn. Laat daarom leerlingen hun eigen platform kiezen.'
Vrijheid versus regie
Persoonlijke leeromgevingen vragen een andere manier van werken; wat moet je als instelling nog regelen en wat kun je loslaten? Waar ligt de balans tussen het optimaal gebruik maken van eigen omgevingen en platformen door leerlingen en de veiligheid van de ict-inrichting en verantwoordelijkheden van de instelling? Michael is op 15 november aanwezig bij De Onderwijsdagen en zal dit vraagstuk verder verkennen in zijn sessie De persoonlijke leeromgeving: wat is het en wat betekent het voor het onderwijs?
Meer informatie en inschrijven voor De Onderwijsdagen
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst