Nog maar een maandje is bekend welke projecten subsidie ontvangen, en de eerste blogposts staan al online. Leuk om het enthousiasme te zien waarmee leerkrachten aan de slag gaan om media in de les in te zetten en zo leerlingen mediawijzer te maken!
Zoals bij alle project, hebben ook de de MediaMachtig-projectleiders te maken met zaken die uitgezocht en vragen die beantwoord moeten worden. En natuurlijk zijn er ook problemen die opgelost moeten worden. Een project doen is leuk, maar het valt lang niet altijd mee. Daarom wil ik een oproep doen aan de lezers van dit weblog om de projectleiders van de MediaMachtig-projecten te steunen. Niet met geld en goed, maar wel met adviezen en tips, en - misschien wel het meest belangrijk - interesse in wat ze doen en vertellen.
Lees bijv. over de opzet en bekijk de videoblogpost van het project van ZMLK De Ark over het woordenschatproject: zou jij gebruik willen maken van de woordenschatapplicatie die in het kader van het traject ontwikkeld wordt, heb je misschien tips voor Arco Baas, of wil je weten wat zijn plannen zijn? Laat dan een reactie achter op het blog.
Net als Arco, werkt ook Maikel Beumer van De Vendelier, met mindmaps. Een goed hulpmiddel bij het werken aan de woordenschat. Maikel pakt taalonderwijs breed aan: hij wil Twitter gebruiken voor het maken van een Twitterwoordenboek (Twitionary) en Twitterverhaaltjes (Twitterstory), en hij laat zijn leerlingen prentenboeken en/of filmpjes of animaties maken. Zijn leerlingen hebben al een berichtje geschreven over het project en vinden het leuk als iemand reageert op hun post. Maikel zelf heeft een (technische) vraag over het koppelen van de iPad aan een beamer zonder HDMI-ingang: kan jij hem helpen?
Pim Staals, van De Pionier, heeft met zijn leerlingen een persbureau opgericht: de Pionier Koerier. In zijn eerste blogpost doet hij uit de doeken wat zijn plannen zijn. Door het schrijven van verschillende soorten teksten, leren zijn leerlingen onderscheid te maken tussen een objectieve en subjectieve verslaggeving, tussen een recensie en een column enz. Laat jij je leerlingen ook verschillende tekstsoorten schrijven en heb jij tips hoe je dat goed kan overbrengen aan de leerlingen? Laat dan een berichtje achter bij het verhaal van Pim.
Francois van der Sanden van de Martinus van Beekschool, een cluster 2-school, maakt mediawijsheid onderdeel van de sociaal emotionele lessen, gecombineerd met wereldoriëntatie. Hij gaat, speciaal voor deze groep kinderen, o.a. een lespakket Mediawijsheid ontwikkelen en observatielijsten voor de leerkracht om na te gaan welke kinderen op een verantwoorde wijze omgaan met digitale media. Alhoewel het project wordt uitgevoerd op een Cluster-2-school is het materiaal dat ontwikkeld wordt bruikbaar voor alle basisscholen en alle leerlingen!
Een overzicht van alle projecten die dit jaar uitgevoerd worden vind je hier. Ik hoop dat jullie het blog van MediaMachtig vaak bezoeken en meeleven met de MediaMachtig-projecten die nu vorm beginnen te krijgen. Daarmee help je de projectleiders hun project optimaal uit te voeren, en voor jou levert het inspiratie op voor je eigen lessen en contacten met mensen die je te hulp kan vragen als je zelf met vragen zit. Samen sterk ;-)
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst