Leerlingen in het voortgezet onderwijs hebben moeite met het toepassen van hun wiskundekennis bij andere vakken. Een probleem dat volgens wiskundeleraar en vakdidacticus Gerrit Roorda op te lossen is door een beter overleg tussen vaksecties. Roorda promoveert 9 maart 2012 aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Het probleem is al langer bekend voor het onderwerp afgeleide' (ook wel differentiren' genoemd); een centraal onderwerp in het wiskundeonderwijs. De oorzaken van het probleem zijn echter vaak moeilijk aan te wijzen. Op zoek daarnaar startte Roorda een onderzoek, dat draait om de vraag hoe de kennis van de afgeleide zich ontwikkelt bij leerlingen.
Roorda volgde twee jaar lang tien leerlingen, van vwo 4 tot en met vwo 6. Ieder half jaar legde hij deze leerlingen natuurkundige, wiskundige en economische vraagstukken voor, die ze hardop denkend moesten oplossen. Roorda analyseerde hun denkstappen en de vooruitgang door de jaren heen.
Nationale Onderwijsgids
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst