Door: Martijn van den Berg
Er zijn drie soorten motivatie. Een is waarbij je iets doet, en je erna kapot bent en gedemotiveerd, omdat je er geen drol aan vindt. In deze situatie zal je ook niet je uiterste best doen, omdat je er eigenlijk niets aan vindt. De tweede situatie is als je iets niet geweldig vindt, maar er een of andere beloning voor krijgt, in de vorm van geld of iets wat je graag wilt. De derde situatie is als je iets doet, wat je zo leuk vindt, dat je er meer energie van krijgt. En dat is motivatie 2.0.
Denk hierbij bij een ondernemer die in zijn eigen succesvolle bedrijf loopt. Of een muzikant die optreedt op een groot podium. Maar ook een student kan motivatie 2.0 hebben.
Motivatie 2.0 komt bij studenten voor als je ongelofelijk geïnteresseerd bent in een bepaald onderwerp. Zo geïnteresseerd, dat je zelfs in je vrije tijd bezig bent met informatie zoeken. Dit gebeurt meestal niet met het onderwerp waar je op school mee bezig bent, omdat hier erg veel voor nodig is. Lessen moeten inspirerend zijn. Zo inspirerend, dat je zelfs na de lessen nog bezig bent met wat er gezegd is.
Voor mij is het slechts een paar leraren gelukt om mij voor een vak gemotiveerd 2.0 te maken. Over het algemeen zeer ervaren leraren, die continu de eigen lessen aan het evalueren waren. Deze lessen maken is een proces van uitproberen en testen. Zeker in de onderwijswereld is het moeilijk dit te bereiken, omdat je dezelfde les meerdere keren geeft. Maar als het lukt, loopt het onderwijsproces bijna vanzelf.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst