Peuters en kleuters groeien op in een wereld van televisie, computers, mobieltjes en games. Deze media bieden de jongste kinderen ongekende mogelijkheden, zeker wanneer ouders en leerkrachten dit goed begeleiden. Maar hoe stimuleer je de positieve effecten en wanneer moet je juist opletten en bijsturen? Daarom organiseert Mediawijzer.net in mei de bewustwordingscampagne Media Ukkies: mediaopvoeding voor peuters en kleuters. De campagne richt zich zich op ouders van kinderen in de leeftijdsgroep van 0 tot 6 jaar.


Bewustzijn belang mediaopvoeding vergroten

Tijdens De Maand van de Mediaopvoeding voert Mediawijzer.net campagne om het onderwerp onder de aandacht van de (groot)ouders te brengen. Om het bewustzijn te vergroten initiëren we onder andere een onderzoek naar het mediagedrag van 0-6 jarigen en hoe ouders daar mee omgaan in de opvoeding. Om ouders inzicht te geven in hun eigen mediawijsheid en mediaopvoeding komt er op de campagnesite een MQ-test (mediawijsheid test) voor opvoeders te staan.



Media Ukkie Award: kwaliteit zichtbaar maken


Daarnaast ondersteunt Mediawijzer.net door kwaliteiteve media zichtbaar te maken, die goed zijn voor de ontwikkeling of vermaak van kleine kinderen, zoals websites, apps, tv-programma's en interactieve boeken. Dit wordt gedaan door middel van de Media Ukkie Award. Begin mei worden de genomineerden op Mediaukkies.nl bekend gemaakt. Het publiek kan 2 weken lang stemmen op hun favoriet of zelf een favoriet doorgeven. De winnaars worden eind mei onthuld in Beeld en Geluid.



Website Maand van de Mediaopvoeding


Vanaf 1 mei is op de website van Maand van de Mediaopvoeding meer informatie te vinden over deze campagne.

Over Mediawijzer.net

Mediawijzer.net heeft tot doel mediawijsheid in Nederland te bevorderen. Mediawijzer.net is een netwerkorganisatie waarin zich meer dan 600 organisaties, bedrijven en instellingen op het gebied van media zich hebben verenigd. De netwerkpartners van Mediawijzer.net verzorgen aansprekende projecten, spraakmakende initiatieven, solide onderzoeken en bundelen kennis die de Nederlandse burgers helpen hun mediawijsheid te vergroten.

VorigeDe Jos van Kemenade Award
VolgendePO Raad blij met fasering invoering Passend onderwijs
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter