De motivatie van leerlingen die met skoolmates en Muiswerk werken is groter dan die van leerlingen die op traditionele manier les krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van Basisschool De Hoeksteen uit Enkhuizen en Kennisnet in het kader van EXPO 2 (experimenten in het basisonderwijs). Verder is opvallend dat bij de experimentele groep de woordenschat afnam.
Opzet van het experiment
Basisschool De Hoeksteen onderzocht of de inzet van skoolmates bijdraagt aan de motivatie en leerprestaties van leerlingen. Daarbij werd gebruik gemaakt van het programma Muiswerk voor begrijpend lezen. Twee groepen 5 en twee groepen 6 deden 4 maanden mee aan het experiment. Eén groep 5 en 6 werkten met de skoolmates aan Muiswerk, de andere 2 groepen werkten met de traditionele methode.
Muiswerk
Muiswerk is een adaptief oefenprogramma voor op de computer met oefeningen voor begrijpend lezen 1 en 2. Het programma bepaalt en onthoudt het niveau van de kinderen, zodat ze altijd op hun eigen niveau kunnen oefenen.
Resultaten
De leerprestaties van de groepen die met de skoolmates (kleine, stevige laptops met touchscreens) werkten, namen niet toe. De woordenschat van de groep die werkte met Muiswerk is zelfs achteruit gegaan. Daar staat tegenover dat de motivatie voor school en voor lezen wel in de skoolmate-groep is toegenomen.
De leerkrachten vinden het een voordeel dat er meer effectieve leertijd is, omdat de leerlingen op hun eigen niveau leren. Om het enthousiasme van de leerlingen op peil te houden, is het wel belangrijk om uitdagende vragen te stellen en zoekopdrachten te geven, stelt Eric Kleipool, ict-coördinator van De Hoeksteen. Door met Muiswerk variatie te bieden binnen een bestaande methode, blijft de motivatie op peil, blijkt uit het experiment. Ook de vaardigheden voor het zelfstandig werken werden vergroot.
Meer informatie
• Download dit EXPO2-onderzoek: Begrijpend en klikkend lezen (PDF)
• Muiswerk.nl
• Skoolmate.nl
Andere relevante links
• Het Leraar24 dossier Begrijpend lezen
• Kennisnet Dossier Laptops en tablets
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst