Welke ict-toepassingen zijn succesvol in het onderwijs en wat werkt er nu echt? Deze vragen worden beantwoord in de uitgave Onderzoek en praktijk: wat werkt nu echt? Experimenten met ict in het basisonderwijs (Expo 2) van Kennisnet. 11 experimenten op basisscholen laten zien waar ict wel en niet in slaagt bij het verbeteren van leerprestaties en motivatie van leerlingen.

Kritische blik op effecten van ict in onderwijspraktijk

Op woensdag 23 mei is de Kennisnetpublicatie Onderzoek en praktijk: wat werkt nu echt? Experimenten met ict in het basisonderwijs (Expo 2) uitgebracht. In deze publicatie zijn 11 experimenten gebundeld waarin kritisch naar de effecten van ict in de onderwijspraktijk wordt gekeken. Je kunt deze publicatie bestellen of downloaden om zelf een onderbouwde keuze voor ict-toepassingen te maken.

Bestel of download de publicatie

Download en lees de gehele onderzoeksrapportage

Resultaten

De 11 experimenten geven een gevarieerd beeld van de mogelijkheden van ict in het basisonderwijs. Zo zijn leerlingen vaak enthousiast over nieuwe vormen van ict in het onderwijs. Toch bestaat ook soms de indruk dat juist zwakke leerlingen meer moeite met de toepassingen hebben en minder gemotiveerd zijn. Leerkrachten zien dat de concentratie en betrokkenheid van de leerlingen daarentegen toeneemt. Ook hebben ze de indruk dat er meer discussie, overleg en samenwerking tussen de leerlingen ontstaat. De ict-vaardigheden van de leerlingen nemen toe, bijvoorbeeld in de onderbouw.

De experimenten lieten wisselende en weinig positieve effecten zien op de leerprestaties van de leerlingen, ook niet bij verlenging van de onderzoeken. Dit kwam niet altijd overeen met wat er door de leraren waargenomen werd en hoe het door de leerlingen werd ervaren. Laat je informeren en inspireren door de 11 experimenten.

De 11 experimenten van Expo 2:


    • Taal rondom de multitouch-tafel

    • Woordwijs met de laptop

    • Passende woorden op de flipchart

    • Dansen met de vingers op een digibord

    • Begrijpend en klikkend lezen

    • Levendige woordenlessen met het digibord

    • Van boek naar netbook

    • Talentontwikkeling in de klas

    • Beter rekenen in je digi-tuin

    • Rekenlessen waar je maar wilt

    • De computer als leesmaatje


Succesvolle implementatie ict

Nieuwe technische middelen, zoals tablets, zijn aantrekkelijk om in het onderwijs in te zetten. Maar als je techniek gebruikt als aanleiding voor vernieuwing, zullen leraren hun lessen nauwelijks veranderen en veel mogelijkheden blijven onbenut. Dit blijkt uit de Vier in Balans Monitor van 2011. Kennisnet raadt aan om naar onderwijsgedreven vernieuwingen te streven die gericht zijn op visie-ontwikkeling en professionalisering. Zorg voor een evenwichtige en samenhangende inzet van visie, deskundigheid, digitaal lesmateriaal en ict-infrastructuur voor een succesvolle invoering van ict in het onderwijs.

VorigeSociaal bewogen studenten ROC Nijmegen op reis naar de Filipijnen
VolgendeGevolgen voor sociale plannen van schrappen bezuiniging Passend onderwijs
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter