Meer dan 10 jaar lang vroeg ik velen in het onderwijs hun ict-gedachten, ideeën, projecten, visies, plannen te verwoorden in een column voor onze maandelijkse Kennisnetnieuwsbrieven. Deze bijdrage is de laatste column, dus het is tijd voor een terugblik.
Door Louis Hilgers
Hieronder lees je een paar voorbeelden van de meer dan 150 columns, die zijn geschreven door net zoveel enthousiaste mensen in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. Ik benaderde hen allemaal persoonlijk en ik nodigde ze uit om te schrijven over wat hem of haar zo inspireerde op het gebied van ict-in /en-onderwijs. Iedereen werkte zonder uitzondering spontaan mee. Je kunt de basisonderwijs-columns allemaal terugvinden bij columns voor de nieuwsbrieven voor het basisonderwijs. Dus: ben je op vakantie en heb je een goede internetverbinding? Ga dan eens even terug in de tijd. Recordar es vivir (herinneren is leven)!
Lees eens de volgende columns van:
• Paul Vermeulen, die als een van de eersten in zijn column Kleur bekennen (2002) al aan mensen vroeg wat Kennisnet voor hen kon betekenen.
• Toine Maes, die in 2003 een bijdrage schreef met als titel Wat gaan we dit jaar doen? Hij schreef toen dat het gebruik van ict bij leerlingen stijgt, maar nog achter bleef bij dat van de docent. Inmiddels lijkt dat wel andersom te zijn.
• Bert Lohman, die verschillende bijdragen schreef, waaronder zijn Veranderen is durven. Daarin bood hij schoolleiders hulp aan bij het integreren van de nieuwe technologie.
• Sjoerd Spoelstra, die in zijn verhaal Schoolbezoek en ICT in Luxor vertelde over zijn Egyptische ict-en-onderwijsproject.
• Jan-Bart de Vreede, die ons in 2004 een blik achter de digitale schermen gunt m ons te laten zien wat er zoal komt kijken bij de Kennisnet websites.
• Frans Schouwenburg, die in een van zijn vele bijdragen Papier-steen-schaar schrijft hoe hij heen en weer werd geslingerd tussen droom en werkelijkheid.
• Hans de Four, die ons meeneemt op zijn Virtuele tocht door onderwijzend Vlaanderen.
• Erik Verhulp, die al in 2005 riep Wakker worden, terwijl je nu het idee hebt dat veel docenten pas net ontwaken.
• Koos Bezemer, met zijn pleidooi als Pabo-docent met als titel ICT in het onderwijs en onderwijs in ICT.
• Even was Second Life populair en Joop van Schie schreef erover in zijn column Second Life en onderwijs.
• Het belang van de schoolwebsite werd groter en groter en Aad van der Drift onderstreepte dat in zijn betoog Iedere leerling minstens eenmaal per dag naar de school(website).
• Carla Scholten verbond de digitale mogelijkheden met de noodzakelijke beweging in haar bekroonde project: Embedded Fitness, gamen en bewegen tegelijk.
• Anna Titawannoo die in 2008 schreef over de ict-leerlijnen op Curaçao.
• Tessa van Zadelhoff die vanaf het eerste moment geboeid was door de mogelijkheden van ict in het onderwijs en daar in 2008 in Leren van beren over schreef.
• André Manssen nam jaren geleden afscheid van zijn krijtbord en schreef over zijn Digitaal Schoolbord.
• Innovatief en creatief denker Jack Nowee had het in Over Webjes, Weetjes en Webpaden over zijn digitale didactische vondsten.
• Onderwijskundestudent Maud Bos die in haar bijdrage Digibord voor kleuters aantoont dat ook bij kleuters een digibord zinvol kan zijn.
• Pauline Maas was toen al enthousiast over Games maken met leerlingen en publiceerde er vorig jaar een heel boek over.
• Samen de schouders eronder werkt prima vanuit een netwerk, laat Frank van den Oetelaar zien in zijn stuk BIC-netwerk in het PO.
• En last but not least onderwijswizzkid Karim Amrami van Jibbly met zijn Karims effectievere en leukere leerwereld en zijn verrassend project Zand 2.0.
Een mooie tijd van pionieren ligt achter mij (en overigens ook nog steeds vóór mij). Ik hoop dat binnen niet al te lange tijd het begrip ict-in-onderwijs verdwenen is. Uiteindelijk moeten wij onze kinderen altijd eigentijds onderwijs bieden. In dat onderwijs zijn alle mogelijkheden, die onze maatschappij en de techniek bieden, naadloos geïntegreerd.
PS. De nieuwsbrief wordt gecontinueerd, alleen de rubriek column ruimt het veld.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst