4 februari 2013Op dinsdag 5 februari beginnen veel leerlingen in groep 8 aan de Cito-eindtoets. De PO-Raad peilt daarom deze week uw mening over 'toetsing op maat'. De afgelopen periode hebben we verschillende geluiden gehoord over de eindtoets in het primair onderwijs en de mogelijkheid om deze toets op verschillende niveaus af te nemen. De PO-Raad vraagt daarom aan haar leden om mee te doen met een kort onderzoek.De Tweede Kamer heeft eind vorig jaar een motie aangenomen waarin toetsing op maat wordt afgewezen. Bij toetsing op maat kunnen leerlingen een toets maken die aansluit bij hun niveau. In het geval van de Cito-Eindtoets betekent dit dat er naast een reguliere eindtoets (Eindtoets Basis) een speciale toets is voor leerlingen met een leerachterstand (Eindtoets Niveau). Argumentatie tegen het beschikbaar stellen van de Eindtoets Niveau is dat deze de segregatie versterkt en sociale ongelijkheid bevordert. Cito stelt dat de huidige ontwikkelingen rondom de Eindtoets Niveau slechts een formalisering zijn van een reeds bestaande praktijk waarin al geruime tijd twee toetsen worden afgenomen. Hierdoor kunnen leerlingen op hun eigen niveau worden getoetst, kunnen zij laten zien wat ze wél kunnen en maken zij de toets met meer zelfvertrouwen en motivatie.Wat vindt u?
Trefwoorden: Onderwijskwaliteit, Toetsing
Relevante links: Naar de vragenlijst
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst