Niet alleen particulieren maken vaak gebruik van webmail diensten, ook bij de meeste hogescholen en universiteiten wordt een vorm van webmail gebruikt. Dit gaat een stuk verder dan gewoon een leuke extra voor iedere student. Veel gebruikers kennen deze dienst dan ook al via hun internetprovider, zoals Ziggo-webmail of KPN-webmail. Voor de meeste scholen is dit dan ook de officiële manier van communicatie waarmee docenten van de school hun leerlingen berichten kunnen sturen over bijvoorbeeld hun opdrachten, cijfers of roosters.
Naast webmail hebben de meeste scholen ook hun eigen intranet. Dit is een afgesloten gedeelte, buiten het internet om, waar studenten kunnen inloggen met meestal dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord die ze bij hun webmail gebruiken. Op het intranet staan dan vaak de algemene mededelingen en kun je bijvoorbeeld alle roosters terugvinden.
Waarom is webmail belangrijk ?
Voor veel scholen is het gebruik van webmail voor hun studenten en docenten een uitkomst. Voor scholen gaat het dan bijvoorbeeld om de RUG (Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit van Amsterdam of Hogeschool Windesheim uit Zwolle). Dit is slechts een kleine greep uit het aantal scholen die op deze manier werken. Omdat scholen steeds groter worden en meer leerlingen tellen zou het voor docenten steeds lastiger worden om hun studenten op de normale manier te bereiken. Dat wil zeggen, via contact in de klas.Daarnaast zijn de lessen op de meeste hbo`s en universiteiten natuurlijk heel anders opgezet dan op een middelbare school. Zo wordt veel gebruik gemaakt van hoorcollega`s, waar vaak veel klassen gezamenlijk les krijgen van een docent. Tevens is de hoeveelheid contacturen tussen docenten en studenten behoorlijk beperkt en duren de semesters waarin les wordt gegeven vaak maar zeven weken. Daarna krijgen de meeste studenten weer andere vakken en dus andere docenten.
Verplicht je mail checken
Om toch effectief te kunnen communiceren is het dus belangrijk om gebruik te maken van webmail en intranet. Het grote voordeel hiervan is dat een docent niet bij aanvang alle contactgegevens hoeft op te vragen van al zijn leerlingen. Deze krijgt hij gewoon standaard van de school. Daarbij zijn de studenten vaak verplicht om regelmatig hun webmail te checken. Gelukkig hebben veel scholen tegenwoordig daarvoor hun eigen app, of je kunt de webmail via een standaard app openen en een melding laten geven als er een nieuw bericht binnenkomt. De gebruikersnaam, oftewel het mailadres is vaak van te voren al bepaald. Het wachtwoord kan de student uiteraard wel zelf kiezen.Intranet: afgesloten internet
Naast webmail gebruiken veel scholen, zoals bijvoorbeeld de Hogeschool Utrecht, de Hogeschool Rotterdam of de TU Delft een vorm van intranet. Dit is een online platform waarbij je wel via het internet kunt inloggen, maar waarvan de inhoud niet openbaar te zien is via bijvoorbeeld de zoekresultaten van Google. Een afgesloten gedeelte van het internet dus. Voor scholen fungeert zo`n intranet als een soort van uithangbord waarop alle mededelingen kunnen worden geplaatst. Daarnaast kan ongeveer alle informatie hier geplaatst worden, zoals bijvoorbeeld cijfers van leerlingen, maar ook de contactinformatie van docenten. Op die manier hebben studenten alles makkelijk bij de hand. De reden om daarvoor intranet te gebruiken is uiteraard duidelijk. Deze informatie is relevant voor studenten, maar uiteraard niet bedoeld om algemeen gedeeld te worden.Communicatie via Social Media
Tenslotte maakt ook social media (Facebook, Twitter, LinkedIn, etc.) een steeds grotere opmars onder leerlingen en studenten. Hierbij gaat het dan vooral om de communicatie onderling. Het voordeel voor studenten is namelijk dat zij, zeker in de eerste paar jaar van hun opleiding, wel in normale klassen zijn ondergebracht. In principe blijven ze dus zeker een heel schooljaar bij elkaar en daarom is het voor hen wel handig om de normale contactgegevens uit te wisselen. Het is uiteraard veel persoonlijker en vaak ook sneller dan het gebruik van webmail.Ook docenten kiezen er regelmatig voor om deel te worden van de appgroep van de klas waaraan ze les geven. Zo kunnen studenten snel terecht bij hun docent met vragen, ook op de momenten dat ze geen les hebben.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst