Niet elke les kan even enerverend of afwisselend zijn. Er zijn nu eenmaal perioden dat je van je leerlingen verwacht dat ze geconcentreerd aan een taak werken. En bij veel vakken moet er toch echt eerst theorie uitgelegd worden, voordat er mee aan de slag gegaan kan worden. En dan begint het: draaien, omkijken, fluisteren, bewegen, stoel-wippen en noem maar op. Concentratieproblemen steken de kop op. Op zich niks om je zorgen over te maken, kinderen blijven nu eenmaal kinderen. Met de bijbehorende spanningsboog. Het wordt anders als je één of meerdere leerlingen er voortdurend negatief uit ziet springen.
Signaleer, maar stel geen diagnose
Het is belangrijk dat je als leraar goed observeert, maar geen conclusies trekt. Door met name de media en andere berichtgeving hoor je steeds vaker “aandoeningen” als ADHD, autisme, hoogbegaafdheid, enzovoorts. Het is echter niet mogelijk om alleen door observatie te zeggen wat er, al dan niet, loos is. En voor je het weet hangt er een label aan de leerling. Concentratieproblemen kunnen hun oorzaak vinden in een veelheid aan gebieden. Als je een erg drukke leerling hebt, kan dit wijzen op ADHD, maar bijvoorbeeld ook op een vorm van autisme of de oorzaak vinden in de thuissituatie. Ook een heel ervaren leraar kan dit niet beoordelen. Beschrijf het gedrag zo nauwkeurig mogelijk en wijs eventueel door naar diagnostisch onderzoek.
Bewegen helpt altijd
Stilzitten is voor jonge kinderen sowieso een hele opgave. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat bewegen helpt. Het zal niet eenvoudig zijn om tijdens de les, je leerlingen voortdurend rondjes te laten lopen, maar bijvoorbeeld extra aandacht voor gymlessen is een belangrijk instrument om meer rust te krijgen in de overige lessen. Het is belangrijk om nuchter naar je klas te blijven kijken. Wanneer je concentratieproblemen in jouw klas signaleert, neem dan eens de volgende tips ter harte. Je hoeft dan echt niet meteen in de hoek van de gedragsproblemen te duiken.
En bedenk , de leerling kan ook zelf al een groot deel van zijn gedrag beïnvloeden. Het is belangrijk dat je daartoe als leraar vooral goed blijft samenwerken met ouders, lerarenteam en hulpverleners. Want zeker het stimuleren van de ouderverantwoordelijkheid mag niet onderbelicht blijven.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst