De 10xBeter Onderzoeksprijs is dit jaar gewonnen door Angela Jansen-Zandbergen uit Lansingerland. De oud-studente van de masteropleiding Educational Needs ontving de prijs woensdagavond uit handen van bestuursvoorzitter van Optimus Harrie van de Ven tijdens Kennisplaza, het jaarlijkse onderwijsevenement van Fontys Pro Educatie.
Jansen-Zandbergen wist met haar excellente onderzoek ‘Als ik leer hoe ik leer, leer ik meer’ een deskundige jury bestaande uit docenten en experts te overtuigen. Met het onderzoek wilde de docent de situatie voor haar begaafde leerlingen verbeteren. Hiervoor formuleerde de groepsleerkracht en inmiddels coördinator ‘lesgeven aan begaafde leerlingen’ bij basisschool Het Baken in Berkel en Rodenrijs verbetervoorstellen voor leerkrachtvaardigheden.
10xBeter Onderzoeksprijs
Ieder jaar worden tien oud-masterstudenten van de opleidingen Educational Needs, Leren & Innoveren en Leadership in Education genomineerd voor de 10xBeter Onderzoeksprijs. Om de praktijkwaarde van de verrichte onderzoeken te legitimeren, werden leidinggevenden of de meest betrokken collega’s van de genomineerden geïnterviewd. Dit gaf direct een inkijkje in hoe de praktijkgerichte onderzoeken in een schoolcontext bijdragen aan onderwijsontwikkeling.
Tijdens Kennisplaza presenteerden de genomineerden hun onderzoeken aan de hand van pitches. De onderzoeken zijn tevens samengevat in de gelijknamige glossy 10xBeter. In het kleurrijke magazine gaan ook Rinda den Besten (voorzitter PO-raad), John van Dijen (directeur Emiliusschool te Son), Loek Schueler (voorzitter CNV Onderwijs) en Dave Ensberg-Kleijkers (oud-bestuursvoorzitter Stg Biezonderwijs en sinds kort voorzitter Jantje Beton) in op de waarde van professionalisering in het onderwijs.
Tien praktijkgerichte onderzoeken
Er waren 10 onderwijsprofessionals genomineerd. Dat waren Amber Damen (Hogeschool Rotterdam), Marianne de Wit (Octantschool Ackerweide te Pijnacker), Ingeborg Wolters (Hogeschool Mens en Gezondheid te Eindhoven), Sven Geenens (Scholengroep SGR18 te Schelde-Dender-Durme (B)), Lotje Tonnaer (VSO De Taalbrug, Eindhoven), Marjolein Derks (SO De Pyler te Heerlen), Emilie Struble (De Rooi Pannen te Tilburg), Maaike Jansen (dir. St Willibrordusschool te Herveld), Elly Vriens (2College te Oisterwijk). De geslaagden mogen de titel MEd (Master in Education) achter hun naam zetten.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst