Vrijwel alle basisschoolleerlingen zijn er qua rekenprestaties op achteruit gegaan toen de scholen dit voorjaar hun deuren moesten sluiten. Dat geldt vooral voor de bovenbouw van Nederlandse basisscholen. Kinderen in groep 5 tot en met 8 maakten in het voorjaar van 2019 tijdens het rekenen een significante groei door, maar ontwikkelden zich nauwelijks in dezelfde periode in 2020. Dat blijkt uit onderzoek van Squla waarin zij de rekenprestaties van 1.779 basisscholieren tijdens de scholensluiting dit voorjaar heeft vergeleken met dezelfde periode in 2019.
In de analyse van Squla zijn de rekenprestaties onderzocht van kinderen die voor thuisgebruik een abonnement hebben op het platform. Hieruit blijkt dat de rekenprestaties van kinderen tijdens de scholensluiting duidelijk afwijken van de scores die scholieren tussen maart en juni 2019 behaalden. Zo boekten basisscholieren in groep 5 tot en met 8 dat jaar nog een significante vooruitgang (+19,2 procent) met hun rekenskills. In 2020 was er geen sprake van een noemenswaardige vooruitgang (gemiddelde groei van +1,5 procent) en kwamen de rekenprestaties vrijwel tot stilstand.
“Op basis van recente nieuwsberichten in de media over regionale leerachterstanden bij kinderen als gevolg van de lockdown, hebben we een analyse van onze data gedaan. Daaruit blijkt dat het niet alleen een regionaal probleem is, maar een nationaal issue. Vrijwel alle groepen in het basisonderwijs lieten door de lockdown nauwelijks vooruitgang zien in hun rekenvaardigheden. De scores die we hebben gemeten, zijn gekoppeld aan antwoorden die kinderen in de bovenbouw op rekenopgaven hebben gegeven. Rekenen is bij ons een adaptief vak waarbij kinderen steeds moeilijkere vragen krijgen. Het niveau van de vragen is echter gelijk gebleven bij veel kinderen. Hieruit komt naar voren dat het afgelopen schooljaar voor veel kinderen op het gebied van rekenen een jaar met erg weinig groei was”, vertelt Roger Smeets, Head of Data Science van Squla. “Het is voor veel basisscholen een grote uitdaging om deze achterstanden in te lopen. Zeker nu steeds meer leerkrachten en leerlingen door de tweede golf in quarantaine zitten. Daarom is het voor kinderen extra belangrijk om hun rekenvaardigheden te blijven oefenen, liefst op een leuke manier. Zo kunnen ze spelenderwijs verbeteren.”
Spelenderwijs leren rekenen in alledaagse situaties
Nu kinderen door de toenemende uitval van leraren weer steeds meer schoolwerk thuis moeten doen, vragen veel ouders zich opnieuw af hoe zij hun kinderen het beste kunnen stimuleren om hiermee aan de slag te gaan. Squla biedt ouders hier graag handvatten voor. “Kinderen willen leren en ontdekken, op een manier die bij hen past en het liefst in hun eigen tempo. Bovendien presteren kinderen beter als ze voelen dat hun ouders vertrouwen in ze hebben”, aldus Pauline Rambonnet, Hoofd Educatie bij Squla. “Dit bleek uit onze eerste Onderwijsmonitor waarin we onderzochten hoe kinderen gemotiveerd kunnen worden om thuis te leren. Het is erg belangrijk om je kinderen op een leuke manier te motiveren. Zo kun je rekenen heel goed in allerlei alledaagse situaties oefenen. En probeer er vooral een spelletje van te maken: houdt je kind van voetballen? Bereken dan samen de snelheid van de bal. Of is je kind dol op koken? Weeg dan alle ingrediënten samen af en maak er kleine rekensommen van. Oefenen thuis is goed, maar hou het vooral positief”.
“Ouders kunnen samen met leerkrachten optrekken, door na te vragen bij welke rekenvaardigheden het kind vastloopt. Hierdoor krijgen ze een goed beeld van het soort opdrachten waarmee ze thuis samen met hun kinderen kunnen oefenen. Squla kan hierbij ondersteuning bieden. Zo kunnen kinderen per onderdeel adaptief oefenen en worden de vragen automatisch op hun niveau aangepast. Bij elk tussentijds onderwijsdoel van rekenen staan op Squla veel vragen die hier helemaal op zijn afgestemd, zodat basisscholieren doelgericht met vragen en rekenopdrachten aan de slag kunnen gaan.”
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst