Een docent die met veel zelfvertrouwen voor de klas staat geeft hoogstwaarschijnlijk een les die interessant is voor studenten. Een docent die zelfvertrouwen uitstraalt straalt daarmee ook uit controle te kunnen uitoefenen over de klas. Studenten zijn namelijk eerder geneigd te luisteren naar iemand die vertrouwen en leiderschap uitstraalt. Om controle over de leerlingen te houden en ook de les leuk te maken voor de deelnemers, is het dus belangrijk dat degene die voor de klas staat, daar staat met zelfvertrouwen. Vooral voor nieuwe docenten kan dat lastig blijken.
Eerste dag op school
De eerste echte werkdag op school is voor veel beginnende docenten een reden om extra gestrest te zijn en ook aan zelfvertrouwen schort het op een dergelijk moment wel eens. Wanneer je het lesgeven eenmaal onder de knie hebt, je leerlingen kent en voor jezelf het idee hebt te snappen hoe alles werkt, vertaald zich dat naar meer zelfvertrouwen. Op de eerste dag ontbreekt dit nog wel eens. Toch is het ook op de eerste dag mogelijk met zelfvertrouwen voor de klas te staan. Dat kan bijvoorbeeld door de les goed voor te bereiden, maar ook door bijvoorbeeld je favoriete kleding te dragen.
Met meer zelfvertrouwen voor de klas
Om met meer zelfvertrouwen voor de klas te staan is het belangrijk dat de les die je gaat geven goed voorbereid wordt. Daarmee geef je studenten de indruk dat je goed weet wat er te doen staat. Een les voorbereiden kun je zelf doen. Veel lesmaterialen bieden een handleiding waarin lesvoorstellen te vinden zijn. Ook deze lesvoorstellen kunnen ingezet worden, al is het dan wel aan te raden de les eerst even zelf te oefenen.
Maar ook de persoonlijke situatie is van invloed op het zelfvertrouwen waarmee je voor de klas staat. Zo kunnen bijvoorbeeld privé problemen ervoor zorgen dat het zelfvertrouwen verminderd. Echter kan iets simpels als het dragen van je favoriete Bamigo boxershorts er juist voor zorgen dat je zelfvertrouwen omhoog gaat. Wat ook goed helpt is je regelmatig te bedenken waarom je voor de klas staat.
Lastig gedrag aanpakken in de klas
In elke klas komt lastig gedrag weleens voor. Lastig gedrag aanpakken in de klas gaat beter wanneer dit wordt gedaan door een docent met veel zelfvertrouwen. Een docent met zelfvertrouwen straalt namelijk ook automatisch meer autoriteit uit. En naar een docent met autoriteit wordt weer meer geluisterd. Daarnaast is het luisteren naar een docent met autoriteit ook een stuk interessanter voor leerlingen. Reden genoeg dus om aan de gang te gaan met het thema zelfvertrouwen.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst