Bedrijven in Nederland werken steeds vaker grotendeels of volledig digitaal. Door te beginnen met digitaliseren bespaar je uiteindelijk veel geld en tijd binnen je onderneming. Online marketing is een belangrijk onderdeel van digitalisering. Daarom kan het geen kwaad om al vroeg te beginnen met leren over de beginselen van online marketing. In dit artikel lees je meer over de basis van online marketing, zoals e-mailmarketing en SEO en SEA. Want wat is online marketing eigenlijk precies en wat kun je er zoal mee?
Wat is online marketing precies?
Iedere ondernemer moet er eigenlijk mee aan de slag gaan: online marketing. Online marketing is een samenvattend woord voor alle soorten promotie voor een online product of dienst. Beschik je bijvoorbeeld over een eigen webshop dan gebruik je online marketing om je aanbod of assortiment uit te lichten in de zoekmachine. Ondernemers gebruiken online marketing om zichtbaar te worden in Google voor oude en nieuwe klanten. Dit gebeurt onder andere met behulp van e-mailmarketing, contentmarketing, SEO en SEA.
Er is een aantal voordelen op te noemen van online marketing. Het grootste voordeel is dat je op deze manier redelijk toegankelijk, snel en efficiënt je beoogde doelgroep kunt bereiken. Daarnaast is online marketing veel goedkoper dan offline marketing. Zo kun je met een klein budget al een groot publiek bereiken - iets wat bij offline marketing vaak niet kan. Wat ook prettig is aan online marketing is het feit dat je je resultaten altijd kunt meten met behulp van statistieken. Daardoor weet je sneller wat wel of niet werkt en kun je daar direct op inspelen. Het doel hierbij is om uiteindelijk het perfecte aanbod aan te kunnen bieden om zo meer omzet te krijgen.
E-mailmarketing wordt steeds belangrijker
Hoewel er verschillende vormen van online marketing zijn, is er een aantal waar je direct mee kunt beginnen. E-mailmarketing is bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit het marketingbeleid van de moderne onderneming en wordt zelfs alsmaar belangrijker. Dat is niet heel vreemd als je je beseft dat e-mail tegenwoordig nog steeds het meest gebruikte communicatiemiddel is. Een groot deel van de Nederlanders kijkt iedere dag een of meerdere keren in zijn mailbox. Bedrijven grijpen dit graag aan door aan de slag te gaan met e-mailmarketing.
In het geval van e-mailmarketing maak je gebruik van een vorm van direct marketing waarbij e-mail wordt gebruikt om de klant of het publiek te bereiken. Het grote voordeel van e-mailmarketing is dat het heel eenvoudig is om ermee te werken. Er bestaan namelijk verschillende soorten software die bekend staan om het hoge gebruiksgemak. Neem bijvoorbeeld de e-mail marketing software van Flexmail waarmee je na aanmelding direct kunt starten met het maken van nieuwsbrieven en campagnes op maat. Door dit soort programma’s wordt het leven van de marketeer steeds gemakkelijker, zolang hij of zij maar weet wat er moet gebeuren.
Contentmarketing is ook van groot belang
E-mailmarketing is niet de enige vorm van marketing waarmee je je tegenwoordig bezig moet houden. Het is ook goed om meer te weten over contentmarketing. Bij alle vormen van marketing draait het erom dat je website of webshop goed zichtbaar is in Google. Ook contentmarketing is een manier om dat voor elkaar te krijgen. Met behulp van kwalitatieve content in zowel tekst als beeld zorg je ervoor dat je positie in de zoekmachine hoger wordt. De laatste jaren is de inhoud van die content alsmaar belangrijker geworden. Zo draait het er niet meer omdat je willekeurige sleutelwoorden in je tekst gebruikt, maar dat de teksten écht van hoge kwaliteit zijn.
Daarnaast moet de tekst wel volgens de laatste SEO-trends geschreven worden. Daarmee krijgt je website een flinke boost in de zoekmachines. Met SEO (zoekmachine optimalisatie) ga je aan de slag met relevante zoektermen om je website goed vindbaar te maken. Zorg je ervoor dat je een marketingplan hebt waarbij ook nog eens social media marketing en digital advertising (SEA) wordt meegenomen? Dan heb je helemaal een volledig marketingpakket te pakken. Kort samengevat moet een ondernemer vandaag de dag van alles uit de kast halen op het gebied van online marketing om online gezien te worden. Grote kans dat er na corona alleen maar nog meer ondernemers bij zullen komen, wat betekent dat dit een onderwerp is dat in lesvorm zeker meer aandacht mag krijgen.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst