Scholen maken zich zorgen over leerlingen die (extra) achterstanden hebben opgelopen als gevolg van de coronamaatregelen van de afgelopen jaren, en de daardoor gemiste schooluren. Jammer genoeg is het zo dat de kinderen met de grootste achterstanden vaak uit de armere gezinnen komen. Voor de ouders van deze kinderen is het aanbieden van bijles meestal niet mogelijk. Met het in het leven roepen van het Nationaal Programma Onderwijs voor de komende schooljaren, komt hier wellicht verandering in. Middelbare scholen ontvangen middels het Nationaal Programma Onderwijs per leerling namelijk meer dan € 700,- om eventueel opgelopen achterstanden in te halen. Scholen kiezen daarbij uit verschillende ‘interventies’, waaronder extra (bij)les in de zomer of na schooltijd.
Bijles ook bereikbaar voor armere gezinnen?
Scholen zijn natuurlijk niet verplicht om te kiezen voor extra lessen, of een andere vorm van bijles. Uit een recent onderzoek bleek bijvoorbeeld dat dat de interventie ‘extra (bij)lessen in de zomervakantie’ door het merendeel van de scholen niet ingezet gaat worden. In plaats daarvan kiezen veel scholen ervoor om (tijdelijk) extra personeel in te zetten, of zicht te richten op het aanleren van vaardigheden aan leerlingen met een achterstand. Op welke manier de NPO-gelden ingezet worden zou door de school met onder andere ouders besproken moeten worden. Als ouder heeft u daar dus wellicht enige invloed op. Wilt u voor een kind bijvoorbeeld bijles in Amsterdam? Wellicht kunt u daarvoor lobbyen op de school van uw kinderen.
Aan de andere kant is het zo dat scholen die wél kiezen voor extra (bij)lessen, leerlingen niet kunnen verplichten in de zomervakantie naar school te komen. Kiezen de ouders er dus voor dat bijvoorbeeld een vakantie belangrijker is? Dan wordt de achterstand met deze interventie niet ingehaald.
Bijles al jaren in de lift
Het aantal leerlingen en studenten dat bijles volgt zit al jaren in de lift. En dat is ook niet zo gek, zeker niet in coronatijd. Ook op de basisschool volgen steeds meer, en steeds jongere leerlingen al bijles. Dat heeft alles te maken met het lerarentekort. Door het lerarentekort vallen (vooral in de grote steden) steeds meer lessen uit en is er steeds minder persoonlijke aandacht voor de leerlingen die iets niet snappen of graag uitleg over een bepaald onderwerp willen. Een groot voordeel van bijles is namelijk de persoonlijke aandacht die leerlingen krijgen. Ouders die het kunnen betalen, regelen daarom bijles voor hun kinderen, zodat deze geen achterstand oplopen, of hun voorspong niet kwijtraken.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst