Door de aanhoudende coronapandemie moeten wereldwijd 140 miljoen basisschoolleerlingen wachten op hun allereerste schooldag, blijkt uit onderzoek van UNICEF. Acht miljoen kinderen wachten al langer dan een jaar om te kunnen starten met school.
Omdat de zomervakantie in veel delen van de wereld bijna afgelopen is, maakte UNICEF een analyse van de plekken waar kinderen door de coronacrisis nog altijd te maken hebben met schoolsluitingen.
'De eerste schooldag is een enorme mijlpaal in het leven van een kind, de meesten van ons herinneren zich allerlei details van die allereerste schooldag', zegt Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF Nederland. ‘Bovendien is school belangrijk voor hun sociale vaardigheden en ontwikkeling. Teveel leerlingen moeten dit belangrijke moment en de kans om naar school te gaan missen. Laat de coronacrisis geen onderwijscrisis worden.’ Experts van UNICEF wijzen ook op het belang van school als plek waar misbruik en mentale problemen gesignaleerd worden. In veel Afrikaanse landen zijn kinderen ook afhankelijk van schoolmaaltijden.
In 2020 waren scholen wereldwijd gemiddeld 79 dagen volledig gesloten. Voor 168 miljoen kinderen waren de scholen na het begin van de pandemie bijna het hele jaar dicht. Een groot deel krijgt nu ook in het tweede opeenvolgende jaar te maken met onderbrekingen. Gevolgen hiervan zijn niet alleen leerachterstanden, maar ook de toename van kinderarbeid en kindhuwelijken. Ook is er wereldwijd een toename van mentale problemen onder jonge mensen en moeten veel kinderen vaccinaties missen die ze normaliter op school toegediend krijgen.
Veel landen wereldwijd nemen maatregelen om onderwijs op afstand te kunnen geven. Voor tenminste 29 procent van de schoolgaande kinderen blijkt dit nog steeds niet mogelijk te zijn. Er is een gebrek aan middelen om op afstand te leren. En de jongste kinderen kunnen geen online onderwijs volgen door een gebrek aan begeleiding, of doordat ze gedwongen worden in (of buiten) huis te werken. Onderzoeken tonen aan dat positieve leerervaringen een positieve invloed hebben op de toekomstige sociale- en emotionele ontwikkeling en leerprestaties van kinderen. Het aantal jaren dat een kind onderwijs volgt, is ook van invloed op het toekomstige inkomen.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst