Jongeren zijn te positief over hun eigen digitale vaardigheden, zo blijkt uit onderzoek van de Koninklijke Bibliotheek (KB). Bijna de helft (47%) overschat het eigen niveau. Het goede nieuws: meer dan de helft van de jongeren geeft aan veel opgestoken te hebben van mediawijsheid op school. Dat dit belang groeit ziet ook Netwerk Mediawijsheid, initiatiefnemer van MediaMasters. Deze week schreef de klas met de miljoenste leerling zich in voor de gratis serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media.
Jongeren (10-15 jaar) zijn een stuk minder digitaal vaardig dan ze zelf denken. Bijna de helft (47%) overschat het eigen niveau. Dat blijkt uit onderzoek van de KB, één van de kernpartners van MediaMasters. En dat terwijl deze vaardigheden juist van groot belang zijn: ze kunnen jongeren helpen bij het inschatten van mogelijk gevaarlijke online situaties en vormen de basis voor hun eigen online gedrag.
Belang mediawijsheid in de klas
Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat minder digitaal vaardige jongeren sceptisch zijn over wat ze van leraren kunnen leren. Onterecht, zo blijkt, want met je leraar praten over (online) mediagebruik tijdens de les heeft juist een positieve invloed op de ontwikkeling van digitale vaardigheden. Zo gaf meer dan de helft van de jongeren aan veel opgestoken te hebben van lesprogramma’s over mediawijsheid of digitale geletterdheid op school. Minder digitaal vaardige jongeren lieten zelfs vaker weten veel van deze lessen te hebben geleerd.
“Goed omgaan met (online) media gaat over veel meer dan handig gebruik maken van je smartphone, desktop of tablet; wat voor verdienmodellen zitten er achter gratis games of apps, hoe herken je phishing of reclame, waarom loopt online communicatie vaker mis en hoe ga je daar dan slim mee om? Hoe eerder kinderen op school met dit soort onderwerpen bezig zijn, erover praten en zich bewust worden van de kansen en risico’s, hoe beter ze voorbereid zijn op wat er later allemaal op ze afkomt,” aldus Sarah Hijmans, inhoudelijk producent en eindredacteur MediaMasters bij Netwerk Mediawijsheid.
Miljoenste leerling MediaMasters komt uit Noord-Brabant
Dat programma’s rondom mediawijsheid van groot belang zijn op scholen, blijkt ook uit de populariteit van MediaMasters. Sinds de eerste editie in 2010 zal MediaMasters het komende schooljaar meer dan 1 miljoen leerlingen in groep 7 en 8 bereiken, dankzij groep 7A van de Theresiaschool uit Berlicum. Door de klas van juf Ilse de Leijer kwam de teller op de 1 miljoen.
Door het spelen van de spannende en gratis serious game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid. Sarah Hijmans: “Het spelen van MediaMasters is een leuke en laagdrempelige manier om met digitale geletterdheid in de klas aan de slag te gaan. Als klas word je meegenomen in een spannend interactief filmverhaal waarin door vragen en opdrachten actuele, mediawijze onderwerpen aan bod komen. Bovendien biedt MediaMasters veel aanknopingspunten om verder te praten met leerlingen over hun eigen mediagedrag. De combinatie van film, game, klassengesprekken en digitaal onderzoeken maakt dat ieder jaar duizenden klassen met veel plezier met MediaMasters aan de slag gaan.”
‘Meest mediawijze klas van Nederland’
MediaMasters kan het hele schooljaar gespeeld worden met als hoogtepunt de landelijke wedstrijd. Van 4 t/m 12 november 2021 tijdens de Week van de Mediawijsheid strijden duizenden klassen om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’. MediaMasters is er ook voor leerlingen in het speciaal onderwijs. De afleveringen zijn ondertiteld en worden tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met Nederlandse gebarentaal en audiodescriptie. Inschrijven voor MediaMasters kan via www.mediamasters.nl.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst