De blockchaintechnologie is natuurlijk vooral bekend omwille van cryptomunten als Bitcoin en Dogecoin. Deze cryptomunten worden onder andere verhandeld via het platform Quantum Ai. Onder meer Elon Musk heeft al aangegeven fan te zijn van Dogecoin. Toch heeft de blockchaintechnologie veel meer te bieden dan enkel dat. Het wordt onder andere gebruikt door banken, door koffieproducenten en in de gezondheidszorg. Ook in de onderwijssector kan de blockchaintechnologie heel nuttig zijn, hoewel de praktische toepassingen vooralsnog uitblijven.
Wat is de blockchain?
De blockchain is een onwijzigbaar, digitaal register. Bij cryptomunten wordt deze technologie gebruikt om alle transacties of gegevens bij te houden en werkt de blockchain als een digitaal grootboek. Elke deelnemer kan het grootboek inkijken en er transacties aan toevoegen, maar vorige transacties kunnen niet worden gewijzigd of verwijderd. Dat komt omdat alle deelnemers van het netwerk een kopie hebben en het op de echtheid controleren, zonder dat er sprake is van een centrale partij. Tegelijkertijd wordt het een en ander gewaarborgd door een slim systeem dat de echtheid van nieuwe informatieblokken controleert. Bij Bitcoin gebruikt men daarvoor het PoW-systeem. Waar cryptomunten de blockchain gebruiken voor het bijhouden van financiële informatie, kan dezelfde technologie ook eenvoudig voor andere doeleinden worden gebruikt.
Het gebruik van de blockchain is vooral interessant als er veel deelnemende partijen zijn, er wantrouwen bestaat tussen de partijen en er geen vertrouwde, derde partij is die de controles kan uitvoeren. Ook mag de hoeveelheid data die wordt verwerkt niet te groot zijn, mag het niet vereist zijn dat transacties met een hoge snelheid worden verwerkt en moet het wenselijk zijn om gegevens permanent op te slaan. Als er aan al deze eisen is voldaan, is de blockchaintechnologie nuttig.
Blockchain kan nuttig zijn voor het onderwijs
Ook voor de onderwijssector kan de blockchaintechnologie nut hebben. De technologie zou kunnen worden gebruikt om informatie over leerlingen uit te wisselen. Onder meer de informatie-uitwisseling tussen de onderwijssector en de bedrijven, iets wat niet altijd goed verloopt, kan hierbij gebaat zijn. Volgens blockchainlector Jan Veuger is DUO bijvoorbeeld al begonnen met de diplomering op de blockchain te zetten. Het zorgt ervoor dat diploma-informatie toegankelijk en betrouwbaar is. Vooral in een internationale context moet het ervoor zorgen dat er meer waarde kan worden gehecht aan voorgelegde, buitenlandse diploma's. Het voorkomt dan ook vervalste diploma's en certificaten.
Aantal nuttige onderwijstoepassingen is beperkt
In de praktijk is het aantal blockchaintoepassingen voor de Nederlandse onderwijssector nog niet heel groot. Dat heeft er vooral mee te maken dat Nederland al heel wat vertrouwde, derde partijen heeft die de controles kunnen uitvoeren. Dan is de blockchaintechnologie minder nuttig.
In het buitenland wordt er gretiger geëxperimenteerd. Een aantal Chinese universiteiten onderzoekt bijvoorbeeld hoe ze via de blockchaintechnologie de toegang tot betrouwbare onderwijsmiddelen kunnen vergemakkelijken. In het buitenland wordt daarbij ook vaak gekeken naar de zogeheten smart contracts, manieren om overeenkomsten automatisch uit te voeren via bestaande cryptotechnologieën. De technologie wordt bijvoorbeeld gebruikt om automatisch punten of studiefinanciering toe te kennen als er voldoende colleges zijn gevolgd. Ook dergelijke toepassingen blijven momenteel nog uit in ons land.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst