Beeld & Geluid, Universiteit Maastricht, Trollrensics en Pointer (KRO-NCRV) starten een onderzoek naar aanbevelingsalgoritmen om inzicht te krijgen in de verspreiding van desinformatie onder jongeren.
Jongeren brengen veel tijd online door. De algoritmen op social media platformen bepalen in grote mate wat ze te zien krijgen, maar de kwaliteit van informatie die op social media circuleert is wisselend. PANDORA, een blik onder de motorkap van social media platformen onderzoekt de aanbevelingsalgoritmen onder jongeren (12 t/m 17 jaar) van social media platformen en draagt bij aan een beter begrip van wat jongeren te zien krijgen.
Onderzoeksmethoden
Binnen het project worden software en onderzoeksmethoden ontworpen om algoritmen van social media platformen te analyseren en op die manier meer inzicht te krijgen in de verspreiding van desinformatie onder jongeren. Naast het verkrijgen van inzicht hierin is het doel om de software toegankelijk te maken voor andere onderzoekers en journalisten, zodat onderzoek naar dit onderwerp ook in de toekomst kan worden voortgezet.
Living Lab: gebruikersgegevens jongeren
Tijdens een Living Lab doneren jongeren hun gebruikersgegevens van social media accounts met onderzoekers. Deze data worden geanonimiseerd en met inachtneming van privacywet- en regelgeving gedeeld. De onderzoekers bekijken aan de hand van gebruikersgegevens welke soort video’s jongeren bereiken, waarna ze er met de jongeren over in gesprek gaan.
PANDORA richt zich als eerste op gebruikersdata van TikTok-accounts. TikTok is het snelst groeiende social media platform in Nederland en het meest succesvol in het bereiken van jongeren, een kwetsbare doelgroep, die vaak nog moeten investeren in de ontwikkeling van ‘nieuwswijsheid’ (een kritische houding tegenover nieuwsmedia).
Projectteam
Het projectteam bestaat uit vier partners. Beeld & Geluid, dat zich al jaren inzet voor een mediawijzere samenleving coördineert het project. Pointer, het onderzoeksjournalistieke platform van KRO-NCRV, dat regelmatig onderzoek doet naar misleidende content op social media platformen. Het Education Lab van de Universiteit Maastricht, dat onderzoek doet naar kansrijke aanpakken en effecten van onderwijs. En tenslotte het internationaal gerenommeerde Trollrensics, met kennis op het gebied van onderzoek naar social media platformen en een focus op het opsporen van desinformatie, haatzaaiende posts en propaganda.
René Sommer, hoofdredacteur KRO-NCRV: ‘Jongeren krijgen hun dagelijkse portie nieuws via social media. Des te belangrijker om ze te laten zien dat niet alles wat daar voorbij komt, klopt of de waarheid is. Met Pandora willen we jongeren helpen om mediawijzer te worden.’
Het project heeft een looptijd van een jaar.
Voor updates over PANDORA houd je de projectpagina in de gaten.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst