Duurzaamheid is zo'n thema waar iedere leerkracht op den duur mee te maken krijgt. Is het niet in de kantine waar er plotseling is gekozen voor een Fairtrade koffie, dan is het wel met een vernieuwd printbeleid ("denk aan het milieu alvorens u deze mail uitprint" in iedere mail van de schoolbestuurder) of dat je dagenlang geluidsoverlast hebt doordat er zonnepanelen worden geplaatst op het dak van de school. Precies wanneer jij lesgeeft. Nu klinkt dit allemaal wat negatief, maar dat is het natuurlijk niet. Duurzaamheid is een prachtig thema om les over te mogen geven. Naast dat je zelf de nodige belangrijke informatie over kunt brengen en er tal van leuke praktijklessen te bedenken zijn rondom dit thema, kun je hier zelf ook het nodige van opsteken. De kinderen en jongeren van nu zijn vaak ook al goed op de hoogte over dit thema, dus wie weet leer jij ook nog wel iets van hen! Maar wat zijn de belangrijkste zaken die je je leerlingen mee wilt geven? Van spouwmuurisolatie tot zuinig omgaan met je kleding; dit zijn de belangrijkste pijlers voor je les.
1. Het begint met isolatie
Of eigenlijk begint het al met het krijgen van kinderen. Arjen Lubach zei ooit dat zelfs de meest vegan moeder met wasbare luiers en tweedehands speelgoed voor haar kinderen het niet wint bij hem; iemand die kinderloos wil blijven. Het is een feit dat ieder mens nou eenmaal een enorme voetafdruk achterlaat. Dus ieder mens minder is in feite goed voor de aarde. Nou is het in het basisonderwijs natuurlijk niet dat je zover zou moeten willen gaan, dus dan is het thema wonen wellicht een betere manier om het over duurzaamheid te hebben. Onder het thema wonen heb je namelijk een heleboel keuzes te maken. Over bijvoorbeeld de isolatie van je woning. Gebruik je pir isolatie, glaswol, steenwol, en welke is dan het meest duurzaam? Heb je LED-lampen, hoe is het met je gasverbruik, kun je in de tuin nog duurzame keuzes maken? Laat je leerlingen bijvoorbeeld het meest duurzame huis van de toekomst ontwerpen!
2. Een ander mooi deelthema: eten
Eten is ook een onderwerp waar je allerlei kanten mee op kunt, als je het met je leerlingen wilt hebben over duurzaamheid. Neem bijvoorbeeld twee komkommers onder de loep. Beide komkommers zien er precies hetzelfde uit en smaken ook hetzelfde. Maar de ene komkommer is om de hoek geteeld door een biologische boer, en de andere komkommer komt uit Portugal. Laat je leerlingen berekenen hoeveel kilometers iedere komkommer heeft afgelegd en leg dan uit waarom de ene komkommer een duurzamere keus is dan de andere.
3. Les over de fashionindustrie
De fashionindustrie is een enorm vervuilende industrie. Laat je leerlingen daar eens goed over nadenken. Is het nodig om 15 shirtjes in de kast te hebben? Wat zou je kunnen doen met kleding die jou niet meer past of die je niet meer mooi vindt? Hoe en waar koop je duurzamere kleding? Misschien kun je zelfs een modeshow of een ruilbeurs organiseren met je klas!
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst