De afgelopen jaren is er veel gedaan om wetenschap en technologie te implementeren in het basisonderwijs. Toch blijkt uit onderzoek (Platform Talent voor Technologie, 2020) dat slechts 20% van de leerkrachten geen belemmeringen ervaart bij het geven van W&T. “Met de lesmethode Maakkunde van NEMO geven we leerkrachten handvatten om wetenschap en technologie op een leuke, verrassende en ook makkelijke manier in de klas te brengen," aldus Marjolein van Breemen, adjunct-directeur NEMO Science Museum. Vanaf nu is de hands-on lesmethode Maakkunde met nieuwe lessen voor het digibord gratis online beschikbaar.
De nieuwste cijfers in de Monitor Techniekpact (2022) laten zien dat steeds minder jongeren kiezen voor een natuurprofiel in het voortgezet onderwijs. Onderwijs in wetenschap en technologie zorgt voor een nieuwsgierige en onderzoekende houding bij kinderen. Vaardigheden die bij kinderen al vroeg gestimuleerd kunnen worden. “Bijna alles ons heen wordt bedacht en gemaakt door mensen. Daar is kennis en kunde voor nodig op het gebied van wetenschap en technologie. We leven ook in een tijd waarin de wetenschap onder druk staat. Het is nu misschien wel belangrijker dan ooit om jongens en meisjes nieuwsgierig te maken en hun talenten op het gebied van wetenschap en technologie aan te spreken. We hebben een ontzettend divers palet aan makers en denkers nodig om de problemen van de toekomst aan te gaan”, zegt van Breemen, adjunct-directeur NEMO.
Als onderdeel van zijn missie inspireert NEMO Science Museum scholen om meer aan de slag te gaan met wetenschap en technologie in de klas. Met de lesmethode Maakkunde maakt NEMO wetenschap en technologie toegankelijk voor iedereen. "Uniek aan Maakkunde is dat we onderzoekend en ontwerpend leren helemaal met elkaar verbonden hebben, zodat kinderen leren door zelf aan de slag te gaan", aldus van Breemen. Maakkunde werd in 2017 door NEMO gelanceerd en is sindsdien doorontwikkeld. Van Breemen: "Ik ben heel blij dat iedereen Maakkunde nu gemakkelijk kan gebruiken in de klas. De nieuwe digibordlessen nemen leerkrachten stap voor stap mee door de verschillende modules. Dit is niet alleen handig voor de leerkracht, maar ook leuk voor de leerling." In de interactieve lessen puzzelen leerlingen bijvoorbeeld een stroomkring in elkaar, onderzoeken ze krachten met een katapult of spelen ze met geluidstrillingen. Leerkrachten of teams die zich verder willen verdiepen in de methode kunnen een training volgen bij trainingspartner WisMon.
Over de lesmethode Maakkunde
Met Maakkunde zoeken leerlingen zelf naar een oplossing voor een probleem. Kunnen ze zelf een snaarinstrument of stoepkrijt maken? Hoe zorgen ze dat hun boontje ontkiemt tijdens de vakantie? En hoe blijven ze droog op een zelfgebouwd vlot? Daar is creativiteit voor nodig, probleemoplossend vermogen en samenwerking. Kinderen onderzoeken, ontwerpen, maken en testen de oplossing. Met de hands-on lesmethode ontdekken leerlingen en leerkrachten hoe leuk en uitdagend wetenschap en technologie is. Meer informatie: maakkunde.nl.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst