Na een spannende nek-aan-nek-race mag groep 8A van basisschool Bernadette uit Naaldwijk zichzelf de 'meest mediawijze klas van Nederland' noemen. Tijdens de landelijke wedstrijd van MediaMasters wisten ze meer dan 8400 klassen achter zich te laten en veroverden zo de felbegeerde titel. De gratis serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media voor leerlingen tussen de 10 en 12 jaar oud is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid.
Dit jaar vond de dertiende editie van MediaMasters plaats als onderdeel van de Week van de Mediawijsheid. Meer dan de helft van alle groepen 7 en 8 in Nederland gingen de strijd met elkaar aan. Ruim 188.000 leerlingen tussen de 10 en 12 jaar oud (po, so en sbo) hebben tijdens deze week op een speelse manier basiskennis opgedaan over onderwerpen zoals sociale media, kunstmatige intelligentie, nepnieuws, privacy en online pesten.
Gedurende de hele week probeerden leerlingen zoveel mogelijk bits (punten) te verdienen, zowel op school als thuis. Ze werkten samen aan MediaMissies en namen deel aan mediawijze uitdagingen en creatieve opdrachten, variërend van het ontwerpen van een eigen socialemediaplatform tot het maken van een podcast.
Eerste keer gelijkspel
Groep 8A van basisschool Bernadette uit Naaldwijk én groep 7/8 van IKC St. Vitus uit Winschoten behaalden de meeste bits. Daarmee eindigde de landelijke competitie van MediaMasters voor de eerste keer in een gelijkspel. Om toch één winnaar aan te kunnen wijzen, werden de extra creatieve opdrachten in MediaMasters beoordeeld door een vakjury. Groep 8A van de Bernadetteschool ging er uiteindelijk met de winst vandoor.
"We spelen al jaren mee, maar zo'n fanatieke klas als deze heb ik nog niet eerder meegemaakt," aldus Kees van der Meer, leerkracht van de winnende klas. "De kinderen gingen tot het uiterste en hebben alle extra opdrachten gemaakt. Het spannende verhaal in MediaMasters sluit goed aan op hun belevingswereld en dat maakt dat ze zich echt bewust worden van de impact van bijvoorbeeld grooming, online pesten of te veel op hun telefoon zitten."
Meest mediawijze klas in het speciaal basisonderwijs
MediaMasters werd ook gespeeld in het speciaal (basis)onderwijs. Alle clusters konden meedoen, waaronder ook dove of slechthorende leerlingen en blinde of slechtziende leerlingen. Speciaal voor hen waren de afleveringen tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met Nederlandse Gebarentaal (NGT) en audiodescriptie. Cluster 4 groep 7/8 van Kindcentrum de Marel uit Goes werd verkozen tot landelijke winnaar in de competitie van s(b)o-scholen.
"Vorig jaar zijn we als tweede geëindigd, dus dit jaar hebben we nog harder ons best gedaan," vertelt leerkracht Harm Francke. "De kinderen waren enorm gemotiveerd door de leuke quizzen en extra opdrachten. MediaMasters maakt onderwerpen op een natuurlijke manier bespreekbaar, waardoor kinderen echt met elkaar in gesprek gaan en ze minder sociaal wenselijke antwoorden geven. Bijvoorbeeld als het gaat om pestgedrag op WhatsApp, iets wat soms ook in onze klas voorkomt."
Belangrijk onderwerp op scholen
"Het was weer een fantastische week waarin kinderen vol enthousiasme aan de slag zijn gegaan," aldus Sarah Hijmans, inhoudelijk producent en eindredacteur van MediaMasters. "Tijdens het spelen werd duidelijk hoe waardevol het is om met elkaar het gesprek aan te gaan over online haatreacties, en ook hoe moeilijk het is voor kinderen om nieuws en journalistiek te vertrouwen in tijden van desinformatie en AI-manipulatie. Meer dan 33% van de leerlingen die meededen, gaven in één van de MediaMasters-polls aan te twijfelen of journalisten hun best doen om zo eerlijk mogelijk verslag te doen van wat er in de wereld gebeurt. Netwerk Mediawijsheid zet daarom in 2024 naast mediawijsheid dan ook extra in op het belang van nieuwswijsheid in de klas.”
De rest van het schooljaar
Na de Week van de Mediawijsheid kunnen scholen verder met MediaMasters aan de hand van ThemaMissies en Klassengesprekken. Deze zijn het hele jaar door op ieder moment beschikbaar.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst