LKCA en Stichting Lezen hebben op 1 februari de resultaten gepubliceerd van een gezamenlijk onderzoek in het rapport ‘Werken met verhalen: inspirerende combinaties van leesbevordering en cultuureducatie’. Uit het onderzoek blijkt dat cultuureducatie en leesbevordering goed aan elkaar zijn te koppelen. Beide leergebieden kunnen van elkaar profiteren, waardoor de opbrengst voor leerlingen groter is.
Succesvolle combinaties
Het inventariserende onderzoek is uitgevoerd door Sardes en toont programma’s en projecten die leesbevordering en cultuureducatie succesvol combineren als voorbeeld. De twee leergebieden worden dichter bij elkaar gebracht door te werken met verhalen, literatuur en poëzie. Activiteiten rond leesbevordering lenen zich bij uitstek om, naast het ‘belevend lezen’, ook aan de literaire ontwikkeling van kinderen te werken. Zij genieten van verhalen en leren tegelijkertijd hoe een verhalende tekst in elkaar zit. Bij cultuureducatie kan een verhaal de functie hebben om te leren emoties te uiten, je in te leven en het verhaal op een andere manier te verwerken dan via taal.
Leesvaardigheid onder druk
Beide leergebieden kunnen aan elkaar worden gekoppeld door bijvoorbeeld bij leesbevordering ook niet-verbale verwerkingsmanieren te gebruiken en door bij cultuureducatie een boek als uitgangspunt te nemen.
Ronald Kox, specialist cultuureducatie bij LKCA: “Cultuureducatie is van essentieel belang voor een brede ontwikkeling van kinderen. Ze leren zichzelf te uiten, te presenteren en zich te verplaatsen in een ander. Cultuureducatie krijgt een betere verankering in het onderwijs door het te verbinden met lezen. En omgekeerd profiteert leesbevordering van culturele activiteiten, waardoor kinderen er meer plezier aan beleven en de opbrengst groter is. En meer leesplezier leidt tot een grotere leesvaardigheid. Juist nu de leesvaardigheid in ons land onder druk staat, is dit van belang.”
Doelstelling Tweede Kamer
LKCA en Stichting Lezen startten begin 2020 een samenwerking om een sterkere verbinding tot stand te brengen tussen leesbevordering en cultuureducatie in het onderwijs. Hiermee wordt invulling gegeven aan de wens van de Tweede Kamer en het vorige Kabinet om tot een nauwere afstemming te komen tussen de programma’s ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’ en ‘de Bibliotheek op School’. Het rapport werd op 1 februari overhandigd aan Tweede Kamerlid Jorien Wuite (D66) door afgevaardigden van LKCA en Stichting Lezen.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst