De jeugd van tegenwoordig groeit op in een digitale wereld. Waar wij vroeger buiten speelde en blij waren met een uurtje tv kijken. Zijn kinderen tegenwoordig gewend aan het gebruik van digitale apparatuur zoals tablets, mobiele telefoons, kinderhorloges en het internet. Ook zijn Ipadklassen of mix klassen tegenwoordig steeds meer de norm. Hoewel het internet ontzettend veel deuren opent voor de toekomst, gaat het ook gepaard met verschillende gevaren. Het is als docent of ouder belangrijk om ook de negatieve kanten van het internet onder de aandacht te brengen. Het is daarom goed om met kinderen te blijven communiceren over wat ze online meemaken. Hoe kun je dit als docent het beste aanpakken?
De positieve effecten van een digitale wereld
Ondanks dat een digitale wereld gevaren met zich meebrengt. Zitten er natuurlijk ook ontzettend veel positieve kanten aan een digitale wereld. Zo biedt een digitale wereld gemak en meer baanmogelijkheden in de toekomst. Daarnaast kun je de digitale wereld als ouder of docent inzetten als positieve ontwikkeling. In het onderwijs wordt dit volop gedaan door het gebruik van tablets in de klas. Thuis wordt de digitale wereld ingezet als afleiding maar ook als manier om in contact te kunnen blijven met jouw zoon of dochter. Het gebruik van een mobiele telefoon of een digitaal kinderhorloge is tegenwoordig meer dan normaal. Een Simkaart voor kinderhorloge zorgt ervoor dat je altijd in contact kunt blijven met jouw kinderen wanneer ze buiten de deur zijn. Probeer internet te blijven zien als iets positiefs en kijk naar de mogelijkheden om hier op een positieve manier gebruik van te maken.
Hoe praat je met leerlingen?
Het is belangrijk om met leerlingen te blijven communiceren over wat ze op het internet meemaken. Je kunt dit het beste doen door verschillende soorten vragen te stellen. Zo kun je open vragen stellen of prikkelende vragen stellen. Op deze manier krijg je meer interactie met jouw leerlingen dan wanneer je enkel vragen stelt waar met ja of nee op kunt antwoorden. Neem leerlingen ten alle tijden serieus en stimuleer ze om na te denken over hun eigen mening. Zorg ervoor dat je de gesprekken over de online wereld positief insteekt. Het internet is nog altijd een positieve ontwikkeling en is ondanks de gevaren de toekomst. Wanneer jij de gesprekken positief in steekt zijn ook moeilijke onderwerpen te bespreken.
Cyberpesten
Helaas hebben ook pesters de digitale wereld ontdekt en vinden ze het maar wat fijn om vanuit de veiligheid van het internet kinderen online te belagen. Je ziet dan ook regelmatig nieuwsberichten over cyberpesten voorbij komen. Er zijn veel verschillende vormen van cyberpesten. Denk aan het verspreiden van geruchten, het versturen van bedreigende berichten of het delen van gevoelige afbeeldingen. Cyberpesten is vooral schadelijk gebleken omdat alles zich in de openbaarheid afspeelt. Als iets eenmaal op het internet beland is het vrijwel onmogelijk om dit weer te verwijderen. Uit onderzoek is gebleken dat minder dan de helft van de kinderen uit zichzelf vertelt wanneer er online gepest wordt. Het is daarom als docent ontzettend belangrijk om aandacht te blijven besteden aan cyberpesten. Daarnaast is het belangrijk om op bepaalde signalen te letten. Verwijdert iemand ineens zijn of haar social media account? Zie je een verandering in gedrag van de leerling of merk je dat kinderen hun scherm verbergen? Dan kunnen dit tekenen zijn van cyberpesten. Ga op zo’n momenten altijd in gesprek met leerlingen zodat er naar een oplossing gezocht kan worden.
Apparaten en gegevens beveiligen
Alle apparatuur die gebruikt wordt in de les moet natuurlijk ook beveiligd worden. Zo kunnen bepaalde apps geblokkeerd worden zodat de IPads alleen functioneel gebruikt worden door de leerlingen. Daarnaast is het belangrijk om de apparaten altijd up to date te houden met de nieuwste software. Te zorgen voor een goed antivirus programma en overzicht te houden op het gebruik van de apparaten.
Tips om leerlingen online te beschermen:
- Blijf praten met leerlingen over de digitale wereld.
- Zorg dat je zicht hebt op het gebruik van digitale apparatuur. In een thuisomgeving is het bijvoorbeeld aan te raden een computer in een gemeenschappelijke ruimte te plaatsen.
- Leer kinderen de basics! Praten met vreemde in de ‘normale’ wereld wordt bestempeld als gevaarlijk, dit geldt natuurlijk ook online. Ook het delen van gevoelige informatie zoals adressen of telefoonnummers mag nooit gebeuren.
- Let op veranderingen in gedrag. Merk je dat een leerling zich anders gedraagt? Ga dan altijd in gesprek en kijk of er zaken zoals cyberpesten spelen.
- Controleer de browsergeschiedenis. Op deze manier kun je enige controle houden over het online gedrag van leerlingen.
- Stel regels op en ben hier consequent in!
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst