Er komt een stevige aanpak om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) te verbeteren. Dat is nodig om mbo-studenten nog beter voor te bereiden op hun toekomst. Dat schrijft minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.
Beter passende lessen en examens
Al een aantal jaar op rij signaleert de Onderwijsinspectie dat het niveau van de basisvaardigheden op het gebied van taal, rekenen en burgerschap daalt. Het doel van de aanpak van Dijkgraaf is dit niveau van mbo-studenten te verhogen door beter passende lessen en examens. Voor Nederlands en Burgerschapsonderwijs veranderen de eisen om een mbo-diploma te halen. De lessen moeten relevanter worden voor de student door deze beter aan te laten sluiten op het vak. Denk bijvoorbeeld aan een installateur die een offerte moet kunnen opstellen en aan een verkoper van de bouwmarkt die vakkennis kan overbrengen aan klanten. Dit verhoogt de motivatie en daarmee het plezier in het leren. Voor rekenen zijn het afgelopen jaar al nieuwe eisen voor het mbo ingegaan waardoor het rekenonderwijs beter aansluit op de maatschappelijke en beroepscontext. Bijvoorbeeld kunnen rekenen met kortingen, oppervlakte en verhoudingen.
Eisen docenten aangescherpt
Naast beter passende lessen en examens, is de aanpak gericht op het versterken van mbo-docenten. Het maakt in de praktijk veel uit wie je voor de klas hebt staan en met welke vakkennis. Op dit moment stelt elke mbo-school zelf vast of een vakdocent op basis van opleiding of werkervaring ook rekenen, taal en burgerschap mag geven. De inzet is dat vanaf studiejaar 2024-2025 aangescherpte eisen gelden voor docenten voor het geven van deze vakken. Samen met mbo-instellingen, studenten en docenten wordt het komend jaar gewerkt aan de totstandkoming van deze eisen.
Lees meer op Rijksoverheid.nl
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst