Als je ondernemer bent of wel eens een managementboek leest, dan heb je ongetwijfeld wel eens gehoord van de afkorting MVO. Dat dit staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen is bij de meeste mensen wel bekend. Maar wat die manier van ondernemen nu precies inhoudt, daar bestaan bij veel mensen nog twijfels over. Als je jezelf hierin herkent, dan is dit artikel iets voor jou. We leggen je hier namelijk snel en simpel uit wat MVO nu eigenlijk is.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen uitgelegd
Dus wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen nu precies? Eigenlijk is dat niet heel ingewikkeld. Een bedrijf dat aan MVO doet, kijkt niet alleen naar de winst die er jaarlijks wordt behaald, maar denkt ook na over de impact die het bedrijf heeft. Het gaat daarbij niet alleen om de impact die het bedrijf heeft op het milieu, maar bijvoorbeeld ook op de maatschappij waarin het bedrijf actief is. Om dat wat helderder te krijgen, heeft men de 3 P’s bedacht. Deze staan voor people, planet en profit.
• People: mensen in de breedste zin van het woord. Een bedrijf kijkt dus niet alleen naar de impact op haar eigen werknemers, maar kijkt ook naar de impact op bijvoorbeeld de gehele wereldbevolking.
• Planet: een MVO-bedrijf houdt goed in de gaten welke impact het heeft op de planeet waarop we leven.
• Profit: een MVO-bedrijf hoeft zeker geen non-profit te zijn. Ook als de bredere impact van een bedrijf als belangrijk wordt beschouwd, moet er nog steeds gewoon winst gemaakt worden.
Het belang
Zoals we in de introductie al noemden, kun je tegenwoordig niet meer om MVO heen. Vroeger was dat wel anders. Tegenwoordig ziet men echter in dat MVO belangrijk is. Als we het leven zoals we dat nu leven nog honderden jaren willen voortzetten, dan is het belangrijk dat we kritisch nadenken over hoe we onze impact op de planeet en op mensen kunnen verbeteren. Aangezien bedrijven een flinke impact kunnen hebben op hun omgeving, is het belangrijk dat zij het voortouw nemen.
Hoewel MVO dus belangrijk is, is het niet makkelijk. Grote bedrijven die ermee worstelen, kiezen soms voor een bedrijf overnemen om zo de nodige kennis in huis te halen. Het kan interessant zijn voor een bedrijf om de MVO-filosofie te gaan volgen, omdat hier ook de nodige subsidies voor beschikbaar zijn. Een voorbeeld is DUMAVA. Deze subsidie kan aangevraagd worden door eigenaren van maatschappelijk vastgoed voor verduurzaming.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst