Hoe krijgen we kinderen aan het lezen? De leesmotivatie bij kinderen is laag, zeker in Nederland. Dat is jammer, want goed kunnen lezen is heel belangrijk. Ook bij de andere vakken. Uitgeverij Blink lanceerde daarom in oktober 2020 een vernieuwende thematische leesmethode voor de basisschool: Blink Lezen. Met als belangrijkste uitgangspunt: goed lezen begint met leesplezier. En dit werkt: maar liefst 82% van de leerkrachten geeft aan dat de leesmotivatie in de klas is gestegen met Blink Lezen!
Blink is de meest innovatieve leermiddelenontwikkelaar van Nederland. De uitgeverij ontwikkelt lesmethodes voor het primair en voortgezet onderwijs in samenwerking met leraren en leerlingen, en verwerkt daarbij de laatste wetenschappelijke inzichten over leren. Ruim 610.000 leerlingen op 4.100 scholen krijgen dagelijks les met een methode van Blink.
Al in 2012 nam Blink het initiatief om onderzoek te doen naar het verbeteren van het leesonderwijs in Nederland. Het huidige leesonderwijs is volgens de methodeontwikkelaars té verkaveld: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, grammatica en schrijven zijn losse ‘vakken’ zonder samenhang, en versterken elkaar daardoor niet. Dit is een van de oorzaken waardoor de leesresultaten (en het leesplezier) van Nederlandse leerlingen achteruit holden.
Een nieuwe aanpak van leesonderwijs
Acht jaar lang deed Blink uitgebreid onderzoek naar de belangrijkste feiten en inzichten over lezen. Hiermee ontwikkelde de uitgeverij de vernieuwende leesaanpak Het nieuwe lezen, in samenwerking met 500 leraren, 500 leerlingen en tientallen wetenschappers en experts van onder andere Stichting Lezen, Stichting Leerplanontwikkeling, Hogeschool Windesheim en verschillende universiteiten.
De leesmethode Blink Lezen werkt volgens de uitgangspunten van Het nieuwe lezen. Met als belangrijkste pijlers: geïntegreerd leesonderwijs, het prikkelen van de nieuwsgierigheid van leerlingen met boeiende verhalen, actief (en ook samen) bezig zijn met wat je hebt gelezen en een rijke leesomgeving met veel variatie en vrije keuze - inclusief audioboeken, films en YouTube. Want om een goede lezer te worden, moet je vooral veel en met plezier lezen.
Didactiek: geïntegreerd leesonderwijs
Benieuwd hoe je met de methode aan begrijpend lezen werkt? Bij Blink Lezen vormt leesonderwijs één logisch geheel. Alle vormen van lezen (technisch lezen, begrijpend lezen, verdiepend lezen, voorlezen én vrij lezen) bied je als leerkracht geïntegreerd in je lessen aan. En omdat de methode de leesontwikkeling van de kinderen volgt, zit er een logische opbouw in de leerjaren:
• In groep 4 ligt de nadruk op het oefenen van technisch lezen en vloeiend lezen.
• In groep 5-6 verschuift de balans naar meer begrijpend lezen.
• In groep 7-8 verdiepen de kinderen zich nog verder in begrijpend lezen en verdiepend lezen, inclusief het onderhoud van vloeiend lezen.
Dankzij de rijke teksten en uitdagende opdrachten ervaren leerlingen bovendien dat ze steeds beter lezen, van groep 4 t/m 8 van het basisonderwijs. Hierdoor groeit hun zelfvertrouwen, de leesmotivatie én het leesplezier.
"Yes, we gaan weer Anne Frank lezen!"
Wat zeggen leerkrachten zelf over deze nieuwe leesaanpak? Tamara Nijdam, leerkracht groep 7 op basisschool De Regenboog in Zoetermeer, deed mee aan een pilot van Blink Lezen en vertelt over het thema Oorlogsgeheimen:
“Vorige week hadden we een lastige les over het oorlogstribunaal. Een leerling vroeg: ‘Wanneer gaan we de taalles doen?’ Hij was helemaal verbaasd dat we die net achter de rug hadden, want ‘deze les was heel erg leuk’. De verschillende vakken staan ook met elkaar in verbinding. Dat zorgt ervoor dat een onderwerp in de klas veel meer gaat leven. Leerlingen die normaal gesproken met moeite een boek pakken zeggen nu: ‘Yes, we gaan weer Anne Frank lezen!'”
Met Blink Lezen hebben leerkrachten zo alle tools in handen om op een vernieuwende en effectieve manier leesonderwijs te geven.
Meer weten over de voordelen van Blink Lezen? Neem een kijkje op blinklezen.nl.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst