Remon Klik, docent biologie op het HLZ (Hervormd Lyceum Zuid) in Amsterdam is tijdens het International Film Festival Rotterdam (IFFR) uitgeroepen tot Filmleraar van het Jaar ‘23/24. In de lessen biologie van Remon Klik maken leerlingen stop-motionfilmpjes om de werking van organen, zoals het hart of de longen, écht te leren begrijpen. Hij versterkt zijn lessen met beeld en begeleidt talloze leerlingen die ervoor kiezen hun profielwerkstuk in documentairevorm te maken.
Klik was een van de zes genomineerden tijdens deze zesde editie van Filmleraar van het Jaar, een landelijke verkiezing die wordt georganiseerd door Netwerk Filmeducatie en de regionale Filmhubs on meer aandacht te vragen voor (het belang van) filmeducatie.
Vlogs, Blockbusters, Instagram-stories, TikTok-video’s. Films maken en kijken is voor de meeste kinderen en jongeren dagelijkse kost. Maar hoe leren ze om te gaan met de kracht van al die beelden? Bevragen wat je ziet en wat je maakt en benoemen wat een beeld met je doet, levert rijke gesprekken en inzichten op. Over de maatschappij, de geschiedenis, wetenschap, de maker en over de kijker zelf. Steeds meer leraren besteden hier aandacht aan in de klas. Het Netwerk Filmeducatie zet met deze verkiezing de leraren in de spotlight die het medium bewust, inspirerend en in al zijn kracht en pracht maken en onderzoeken.
Over de winnaar
Remon Klik (47) uit Almere is ruim twintig jaar docent en laat al bijna net zo lang zijn leerlingen kennismaken met film kijken en maken. Het begon met het begeleiden van leerlingen bij het maken van uitzendingen voor lokale televisie. Daarna konden leerlingen zich facultatief inschrijven voor incidentele filmworkshops na schooltijd. Langzamerhand werden de workshops op vaste momenten in de week gegeven en werd film ingebed in het projectonderwijs op school. Waarna Remon de kans kreeg om een driejarig curriculum te ontwikkelen voor de onderbouw. Daarnaast helpt Remon zijn collega’s bij het opzetten van een filmles en adviseert hen over hoe ze het gebruik van film in de klas kunnen aanpakken, bijvoorbeeld voor taalverwerving, of het verfilmen van een (eigen) gedicht.
Deze bevlogenheid om kennis te delen met collega’s en met andere scholen vond de jury indrukwekkend. Uit het juryrapport:
“Film is nog geen bestaand vak op de meeste scholen, Remon heeft echt gepionierd. Buiten dat hij een leerlijn aanbracht in zijn filmonderwijs, zet hij film zo in dat leerlingen meer én gemotiveerder leren. En met succes: dit jaar wonnen vier van zijn derdejaars-leerlingen het Nationaal Film Festival voor Scholieren, zij mochten naar Griekenland om zich te meten met jonge Europese filmmakers.”
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst