6 jaar nadat overheid en industrie afspraken maakten om overgewicht en obesitas terug te dringen, stijgt het aantal ongezond dikke Nederlanders nog steeds. Ondertussen worden mensen bestookt met reclame voor ongezond voedsel. In die 6 jaar is ter waarde van 4,2 miljard euro advertentieruimte ingekocht voor ongezonde voeding. Dat is 6 tot 7 keer zoveel als reclame voor gezond voedsel, waar 640 miljoen aan uitgegeven werd. Unilever kocht de meeste advertentieruimte in, gevolgd door McDonalds. Dat blijkt uit onderzoek van Pointer (KRO-NCRV).
In 2018 werden in het Nationaal Preventieakkoord afspraken gemaakt door onder meer bedrijven, maatschappelijke organisaties en de overheid. Het doel was de groei van het aantal mensen met overgewicht en obesitas terug te dringen. Dat is niet gelukt. Er zijn juist voor het eerst meer mensen met overgewicht dan zonder.
‘Zes keer meer reclame voor ongezond eten’
In die periode werden mensen ook dagelijks bestookt met reclames voor ongezond voedsel op televisie, radio, bladen, online en in de publieke ruimte. Pointer vroeg bij onderzoeksbureau Nielsen cijfers op van advertentieruimte: welk bedrijf koopt wat in en welke tarieven worden daarvoor gehanteerd? Om te bepalen welk deel van die advertentieruimte voor ongezond voedsel was, is gebruikgemaakt van onderzoek van onderzoeksbureau Panteia en het Voedingscentrum. Zij beoordelen welke producten binnen de Schijf van Vijf vallen en dus gezond zijn.
Thomas de Beus, datajournalist bij Pointer, berekende hoeveel geïnvesteerd is in ongezonde voedselreclames: “We zien dat tussen 2018 en 2023 ter waarde van 4,2 miljard euro reclameruimte ingekocht is voor ongezonde voeding. Reclame voor gezonde voeding werd ingekocht voor 640 miljoen, nog niet een zesde van het bedrag dat aan reclame voor ongezonde voeding gespendeerd werd.” En dan is reclame op sociale media niet eens meegerekend, zegt de Pointer-journalist: “Die gegevens hadden we helaas niet, bovendien zijn de tarieven van influencers en budgetten voor influencermarketing niet openbaar. We weten wel dat er een verschuiving plaatsvindt naar sociale platforms en dat jongeren vooral daar bereikt worden.”
Top 20: Unilever bovenaan met 355 miljoen
Pointer maakte daarnaast een top 20 van de merken die de meeste reclameruimte inkochten. Unilever staat met stip op 1: dit bedrijf geeft het meest uit aan voedselreclames. De advertentieruimte die Unilever de afgelopen 6 jaar inkocht, vertegenwoordigde een waarde van 355 miljoen euro. De advertenties bij Unilever bestonden voor zo’n 95 procent uit producten die buiten de Schijf van Vijf vallen.
De op één na grootste adverteerder is McDonald’s met 284 miljoen euro. Bij reclames voor specifieke producten staat Heineken Pils met 59 miljoen euro met stip op één gevolgd door M&M’s, Chocomel en Red Bull Energy Drink, die elk op rond de 46 miljoen euro uitkomen. De Beus: “De eerste adverteerder met vooral gezonde producten waar veel reclame voor wordt gemaakt is koffieproducent Douwe Egberts.” Koffie staat namelijk in de Schijf van Vijf.
Pointer, donderdag 7 maart om 20:25 uur bij KRO-NCRV op NPO 2
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst