Het schooljaar zit er alweer bijna op. Leerlingen uit groep 8 hebben zich in de week van 25 maart ingeschreven voor de middelbare school en ronden op het moment af op de basisschool. Dit betekent dat een hele nieuwe lichting leerlingen binnenkort hun entree gaan maken op een voor hen nog onbekende vorm van onderwijs. Veel van deze leerlingen zullen eerder al bij een open dag aanwezig geweest zijn, maar veruit de meeste informatie zal ook voor deze leerlingen nieuw zijn bij aanvang van het schooljaar. Daarnaast wordt er ook geregeld informatie gedeeld met leerlingen uit latere jaren. Denk daarbij aan bijvoorbeeld examendata en bijbehorende locaties en tijden of een roosterwijziging.
Het aanbieden van informatie aan (nieuwe) leerlingen, ouders en personeel is een belangrijke factor op school. Of het nu gaat om lestijden, examendata of een plattegrond, het aanbieden van informatie op de juiste manier is belangrijk. We zitten al lang niet meer verplicht vast aan het ouderwetse prikbord en statische informatievoorzieningen als een poster. Het is tegenwoordig mogelijk informatie op verschillende digitale manieren te brengen. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van digitale informatiezuilen of zelfs via interactieve schermen. En het gebruik van een digitaal medium om informatie over te brengen, heeft een boel voordelen.
De voordelen van digitale informatievoorzieningen
Een eerste grote voordeel van een digitaal informatiemedium is dat deze op afstand bedient kan worden. De informatie die getoond moet worden kan vaak ook op meerdere plekken tegelijk getoond worden. Daarnaast is het zo dat er via een digitaal medium vaak veel meer informatie gedeeld kan worden. Dat kan bijvoorbeeld door een video aan te bieden in plaats van een tekst. Hiervoor kunnen zogenaamde digitale informatiezuilen gebruikt worden.
Een ander voordeel van een digitaal informatiemedium is dat het leerlingen stimuleert om interactief bezig te zijn en te leren. En met het oog op de digitalisering van het Nederlands onderwijs is dit eigenlijk niet meer dan logisch. De lesmaterialen worden immers ook steeds meer digitaal. Een digitaal informatiemedium stimuleert hiermee ook de digitale vaardigheden van leerlingen. Vaardigheden die in de toekomst alleen maar belangrijker worden en die leerlingen geacht worden te hebben.
Het mag duidelijk zijn dat een goede informatievoorziening op school onmisbaar is. Of dat nu is voor een open dag of het doorgeven van een roosterwijziging, een digitaal informatiemedium biedt de oplossing. Of je hierbij kiest voor een informatiezuil, interactief scherm of andere mogelijkheid, is afhankelijk van het doel en de wensen.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst