Het beroep van docent staat bij lang niet iedereen bovenaan het verlanglijstje als je vraagt ‘wat wil je later worden?’. Het vak wordt om tal van redenen als zwaar ervaren. Dat geldt zeker ook voor het beroep van schooldirecteur. Het ‘schoolhoofd’ geeft soms zelf ook nog les en moet daarnaast de organisatie van de school managen. Een hele klus die niet zelden mee naar huis wordt genomen. Veel schooldirecteuren zitten ’s avonds administratie te doen of breken zich het hoofd hoe ze het lerarentekort op hun school moeten oplossen en hoe de roosters rond te krijgen met meerdere openstaande vacatures.
Wervingscampagne
De overheid startte begin 2025 een wervingscampagne om meer mensen te motiveren om voor het vak van docent te kiezen. Of deze campagne daadwerkelijk meer leraren voor de klas gaat opleveren wordt pas over een paar jaar duidelijk. Tot die tijd moeten de schooldirecteuren roeien met de riemen die ze hebben. Maar het tekort aan personeel is niet hun enige probleem. Docenten kampen steeds vaker met burn-out klachten. Niet zelden stoppen ze daardoor met het vak omdat het te zwaar is. Dat komt niet alleen door leerlingen die zich niet gedragen maar ook door het gedrag van ouders. Die bemoeien zich maar wat graag met de schoolprestaties van hun kind. Dan gaat het soms niet alleen over hoe goed of slecht hun kind het doet, maar ook over de rol die de leraar daarbij speelt. Want als een kind geen goede cijfers haalt dan ligt dat volgens sommige opvoeders aan de leerkracht. Datzelfde geldt voor een te laag advies voor het voortgezet onderwijs.
Goed leiderschap
Een schooldirecteur moet niet alleen de school managen, maar moet er ook zijn voor het personeel. Een luisterend oor bieden, bemiddelen als ouders vinden dat hun kind niet de juiste ondersteuning krijgt en meer van dat soort zaken. Een training persoonlijk leiderschap kan dan goed van pas komen. Er zijn verschillende manieren om leiding te geven. De meeste leidinggevenden doen dit graag coachend, dat wil zeggen dat ze hun medewerkers graag zelf dingen laten ontdekken en manieren laten onderzoeken waarop ze hun vak het beste kunnen uitoefenen. Voor de één werkt het namelijk goed op een bepaalde manier die voor een ander misschien wel helemaal niet passend is.
Worstelen met budgetten
Naast goed personeelsbeleid is er nog een belangrijk dossier: de financiën. Scholen verdienen niet hun eigen geld en zijn dus afhankelijk van de overheid. Die stelt budgetten beschikbaar waar de school het mee moet doen. Die budgetten zijn in de meeste gevallen geoormerkt. Dat wil zeggen dat ze alleen mogen worden uitgegeven aan datgene waar ze voor bedoeld zijn. Dat kan een hoop gepuzzel opleveren. Ook hiervoor zijn overigens prima cursussen en trainingen die een steuntje in de rug kunnen geven om het allemaal in goede banen te leiden.
Kijk voor een actueel aanbod aan nuttige trainingen voor zowel leidinggevenden als uitvoerenden op https://www.btrtrainingen.nl.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst