Subsidie voor toekomstgericht havo-onderwijs

In het hedendaagse onderwijslandschap is er een groeiende behoefte aan programma's die leerlingen niet alleen theoretische kennis bijbrengen, maar hen ook voorbereiden op de praktijk en hun toekomstige loopbaan. Voor havo-leerlingen wordt hierop ingespeeld met de introductie van praktijkgerichte programma's, specifiek gericht op Maatschappij (pgp-M) en Technologie (pgp-T). Deze programma's zijn ontworpen om leerlingen te motiveren door middel van praktische opdrachten en hen tegelijkertijd voor te bereiden op hun vervolgstudie en toekomstige carrière.

Momenteel nemen 147 havo-scholen deel aan een pilot waarin deze praktijkgerichte programma's worden getest. Het doel is om havo-leerlingen te betrekken bij praktischer onderwijs, wat aansluit bij hun behoefte om de relevantie van het geleerde te ervaren. Door samen te werken met externe opdrachtgevers en leerlingen te laten werken aan realistische opdrachten, wordt een sterke loopbaanoriëntatie bevorderd. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden die essentieel zijn voor hun vervolgopleiding en toekomstige loopbaan, zoals probleemoplossend vermogen, samenwerking en communicatie.

De praktijkgerichte programma's worden aangeboden in twee varianten: een klein programma van 120 studielasturen en een groot programma van 360 studielasturen. Deze programma's zijn ontwikkeld in samenwerking met scholen en op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het kleine programma kan bijvoorbeeld dienen als aanvulling op het bestaande curriculum, terwijl het grote programma een diepgaandere verkenning van het vakgebied mogelijk maakt.

Voor scholen die interesse hebben om met deze praktijkgerichte programma's aan de slag te gaan of zich hierop willen voorbereiden, is er subsidie beschikbaar. Scholen kunnen zich aanmelden van 6 januari tot en met 21 februari 2025. Meer informatie hierover is te vinden op de website van SLO.

De ontwikkeling van deze programma's is een stap in de richting van een meer geïntegreerde benadering van theorie en praktijk in het havo-onderwijs. Door leerlingen te betrekken bij praktische en realistische opdrachten, zowel binnen als buiten de school, worden zij beter voorbereid op hun toekomstige loopbaan en vervolgstudie. Dit sluit aan bij de bredere trend in het onderwijs om leerlingen niet alleen theoretische kennis bij te brengen, maar hen ook de vaardigheden en ervaringen te bieden die nodig zijn in de moderne samenleving.

Het is belangrijk op te merken dat deze programma's voortdurend in ontwikkeling zijn. Pilotscholen die in het schooljaar 2024-2025 starten met leerlingen in havo 4, zullen de nieuwste versies van de praktijkgerichte programma's gebruiken. Deze versies zijn tot stand gekomen mede dankzij input uit monitoring in april en november 2023. Dit iteratieve proces zorgt ervoor dat de programma's blijven aansluiten bij de behoeften van zowel leerlingen als docenten en relevant blijven in een voortdurend veranderende onderwijsomgeving.

Voor scholen die overwegen om praktijkgerichte programma's in hun curriculum op te nemen, is het raadzaam om de beschikbare handreikingen en voorbeeldmaterialen te raadplegen. Deze bieden inzicht in hoe een praktijkgericht onderwijsprogramma kan worden ontwikkeld en geïmplementeerd op basis van het examenprogramma en de bijbehorende uitgangspunten. Door gebruik te maken van deze bronnen kunnen scholen een programma opzetten dat aansluit bij hun specifieke context en de behoeften van hun leerlingen.

Al met al vertegenwoordigen de praktijkgerichte programma's een waardevolle aanvulling op het havo-onderwijs, waarbij de kloof tussen theorie en praktijk wordt overbrugd en leerlingen worden voorbereid op een succesvolle overgang naar het hoger onderwijs en de arbeidsmarkt.

VorigeOnline en offline spelen belangrijk voor ontwikkeling digitale geletterdheid bij kinderen
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter