Ons plan: alle kinderen in Nederland leren programmeren.
De Stichting CodeUur wil kinderen van de basisschool digitaal vaardig maken door ze te leren programmeren. Programmeren leert kinderen zich creatief en logisch te denken. De vanzelfsprekende interactie met techniek zorgt dat ze leren creëren ipv consumeren. Programmeren vergroot de digitale vaardigheden waar ze later in elk beroep profijt van hebben. Dat gaan we doen door in groep 7 en 8 van de basisschool het hele jaar door programmeren structureel de klas in te brengen. Wij willen graag dat programmeren zo snel mogelijk wordt opgenomen in het Curriculum van het Primair Onderwijs.
Op 6 maart lanceren wij onze Stichting met een landelijk event. Dan wordt op 100 basisscholen tegelijkertijd een CodeUur gegeven. Stichting CodeUur regelt de gastdocent en het lesmateriaal. Na 6 maart is het elke vrijdagochtend CodeUur en kan elke basisschool een gratis CodeUur aanvragen.
Het CodeUur lesprogramma
Naast de les Scratch die we nu hanteren, gaan we door met het ontwikkelen van lesmateriaal. Bijvoorbeeld door lessen te ontwerpen die voldoen aan de kerndoelen van een praktijkles rekenen. Daarnaast onderzoeken we bestaand lesmateriaal op het gebied van programmeren en gaan we dit aanbieden via deze site. Het lesmateriaal zal met behulp van instructiefilmpjes worden uitgelegd zodat ook leerkrachten en ouders zelfstanding ons lesmateriaal kunnen gebruiken.
Kinderen moeten na afloop:
kunnen vertellen wat programmeren is
weten wat het betekent om een computer opdrachten te geven om taken uit te voeren
kennis hebben gemaakt met een echte programmeur en écht hebben geprogrammeerd
We helpen je graag om je les zo goed mogelijk voor te bereiden! Hier vind je al het lesmateriaal dat door de lesgevers van CodeUur wordt gebruikt tijdens de les. Hoe meer lessen we geven, hoe meer verschillend lesmateriaal we publiceren. In de toekomst komt hier dus nog meer te staan.
Wil je mee helpen lesmateriaal te ontwikkelen? Neem contact op!
Voor meer informatie kun je terecht op www.codeuur.nl
Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst